Klienci sklepów internetowych w największym stopniu rezygnują z zakupu dóbr luksusowych, wynika z badania konsumenckiego „Prognozy zakupowe w e-commerce na najbliższe miesiące” przeprowadzonego przez analityków DHL Parcel. Mowa w tym przypadku o e-zakupach w kategoriach takich, jak: biżuteria i zegarki (ograniczenie ich zakupów w najbliższych 3 miesiącach zakłada 43% ankietowanych), rękodzieło i upominki (43%), artykuły dla dzieci i zabawki (38%), artykuły motoryzacyjne (38%), sprzęt sportowy (38%) czy sprzęt RTV, AGD i elektronika (33%).
„Przed nami tzw. szczyt paczkowy, czyli czas, w którym klienci kupują więcej, a my obsługujemy więcej przesyłek. Paczki z kategorii e-commerce stanowią już ponad 60% wszystkich obsługiwanych przez nas przesyłek. Co roku podczas szczytu paczkowego wzrost obsługiwanego wolumenu w czasie 'peaku’ sięga nawet 100%. O tym, jak deklaracje o rezygnacji z zakupów dóbr wyższego rzędu wpłyną na zawartość świątecznych koszyków, przekonamy się już niedługo. Bo choć konsumenci rezygnują z zakupów luksusowych, zauważamy wzrost w innych grupach zakupowych. Klienci sklepów internetowych szukają tańszych zamienników w sieci, bo to tutaj otrzymują bardziej atrakcyjne ceny” – powiedziała menedżer ds. analiz marketingowych w DHL Parcel Joanna Bandera-Sikorska, cytowana w komunikacie.
Konsumenci planujący ograniczać zakupy online chcą przede wszystkim kupować tańsze produkty (47%). Dlatego pomimo powszechnego trendu szukania oszczędności w związku z inflacją e-kupujący planują zwiększenie swoich zakupów w kilku kategoriach takich jak: artykuły dla zwierząt, żywność, kosmetyki, suplementy diety, leki, artykuły biurowe, odzież i obuwie, podkreślono.
Są to podstawowe kategorie, z zakupu których trudno byłoby zrezygnować, a planowany wzrost wiąże się przede wszystkim z przenoszeniem zakupów stacjonarnych do Internetu, gdzie oferowane są niższe ceny. Jednak szukając oszczędności prawie co trzecia osoba zmniejszy liczbę jednorazowo kupowanych produktów.
Badanie „Prognozy zakupowe w e-commerce na najbliższe miesiące” przeprowadzone zostało metodą CAWI na panelu Ariadna w sierpniu 2022 roku. Próba reprezentatywna dla populacji internautów 18 lat+, N=1594.
Źródło: ISBnews