Branża sprzętu medycznego i spożywcza są perspektywiczne dla ekspansji polskich firm w Tajlandii, poinformował ISBnews kierownik Zagranicznego Biura Handlowego Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu (PAIH) w Bangkoku Norbert Bąk.
„Polska dąży do dywersyfikacji kierunków współpracy gospodarczej, a Polska Agencja Inwestycji i Handlu wspiera to podejście. Dotychczas udział krajów ASEAN w polskim handlu był stosunkowo niewielki. Jednak naszym zdaniem kraje tego regionu, w tym Tajlandia, to jeden z najbardziej perspektywicznych rynków. Włączając turystów i ekspatów – liczący nawet 100 mln konsumentów. Ze stosunkowo dobrze rozwiniętą infrastrukturą, gospodarką opartą na wolnej przedsiębiorczości i proinwestycyjną polityką, ten azjatycki kraj jest atrakcyjnym kierunkiem ekspansji dla polskich przedsiębiorców reprezentujących takie branże, jak producenci sprzętu medycznego czy artykułów spożywczych” – powiedział ISBnews kierownik ZBH w Bangkoku.
Podkreślił, że Tajlandia jest regionalnym hubem medycznym i jednym z wiodących kierunków w turystyce medycznej stanowiąc ponad 10% gospodarki, a jego wartość jest szacowana na ok. 6 mld USD.
Kierownik ZBH ocenił, że w przypadku sektora spożywczego „upatrujemy szanse eksportowe w takich segmentach, jak: zdrowa żywność, przekąski dla osób aktywnych fizycznie, nabiał, makarony, przetworzone białko zwierzęce, jabłka, borówki, półprodukty, nasiona, foodtech i agrotech”.
„Warto tutaj dodać, że we wrześniu tego roku UE oraz Tajlandia sfinalizowały treść porozumienia o partnerstwie i współpracy. Zakończenie procesu jest wyrazem ocieplenia wzajemnych relacji. Może również wskazywać na przyszłe zawarcie porozumienia o wolnym handlu. Tym samym, ułatwić wymianę z Polską” – dodał Bąk.
Kierownik ZBH wskazał, że Polska w pełni spełnia wszystkie z najczęściej wymienianych przez tajskie firmy powodów ekspansji zagranicznej.
„Większość tajskich inwestorów zagranicznych decyduje się na lokalizację projektów wewnątrz ASEAN bądź w innych regionach Azji. Firmy, które rozpoczęły działalność poza granicami kraju robiły to m.in. ze względu na możliwość uzyskania dostępu do nowych rynków. Członkostwo Polski w Unii Europejskiej gwarantuje dostęp do jednego z największych rynków zbytu na świecie. Uwzględniając dostępność surowców naturalnych oraz mnogość rozwiniętych sektorów polskiej gospodarki, można stwierdzić, że Polska w pełni spełnia wszystkie z najczęściej wymienianych przez tajskie firmy powodów ekspansji zagranicznej. Okazją do szerokiego przedyskutowania możliwości umocnienia naszej współpracy handlowej i inwestycyjnej było wtorkowe Polsko-Tajskie Forum Biznesowe, które PAIH zorganizował w Bangkoku” – dodał Bąk.
Tajlandia jest znaczącym producentem żywności i produktów spożywczych, głównie importuje zaawansowany sprzęt medyczny, a potencjalnymi odbiorcami jest ok. 1,5 tys. szpitali.
Agencja podała również, że na polskim rynku są obecne cztery spółki z tajskim kapitałem, trzy spośród nich działają w branży rolno-spożywczej, a ostatnia w sektorze PET; są to jedne z największych firm w Tajlandii. Łącznie zainwestowały w Poslce ponad 2 mld zł i przyczyniły się do utworzenia ponad 4 tys. miejsc pracy.
Polsko-Tajskie Forum Biznesowe odbyło się 29 listopada w Bangkoku. Jego uczestnikami byli: Ambasador RP w Tajlandii Waldemar Dubaniowski, Prezes PAIH Krzysztof Drynda, Zastępca Sekretarza Generalnego Thailand Board of Investment Wirat Tatsaringkanskul oraz przedstawiciele polskich i tajskich firm. Tajlandia to druga największa gospodarka ASEAN, a ze względu na strategiczne położenie i przebieg łańcuchów dostaw jest bramą do całego regionu.
PAIH jest instytucją doradczą wchodzącą w skład Grupy Polskiego Funduszu Rozwoju (PFR) i jest pierwszym punktem kontaktu dla eksporterów i inwestorów. Działa zarówno w Polsce, jak i poprzez sieć biur na całym świecie. Misją PAIH jest zwiększenie napływu bezpośrednich inwestycji zagranicznych do kraju oraz zasięgu i dynamiki internacjonalizacji polskich przedsiębiorstw oraz realizacja polskich inwestycji w kraju. Wzmacnia rozpoznawalność polskich marek na międzynarodowych rynkach, promuje rodzime produkty i usługi oraz rozwiązania technologiczne made in Poland. PAIH współpracuje z sektorem publicznym i partnerami regionalnymi, oferując m.in.: szkolenia, audyt i promocję nieruchomości inwestycyjnych, współpracę przy organizacji misji biznesowych oraz wsparcie komunikacyjne przy realizacji wspólnych projektów.
Źródło: ISBnews