Użytkownicy dobroczynnych i patronackich zbiórek internetowych wpłacili 3,5 mld zł od 2008 r., wynika z danych Związku Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce.
„Crowdfunding donacyjny to najdynamiczniej rozwijający się segment finansowania społecznościowego w Polsce. Jest doskonałym przykładem tego, że jesteśmy społeczeństwem obywatelskim, w którym istnieje miejsce na projekty oparte przede wszystkim na zaufaniu i potrzebie dzielenia się z innymi” – powiedział prezes ZPF Marcin Czugan, cytowany w komunikacie.
Uczestnicy zbiórek internetowych najchętniej angażują się w akcje typowo donacyjne – gromadzą one ponad 90% środków przekazywanych beneficjentom za pośrednictwem platform internetowych. Na drugim miejscu z około 4-proc. udziałem w rynku znalazły się zbiórki w modelu opartym o nagrody. Projekty patronackie (bez nagród) stanowią około 3% rynku., wynika z raportu ZPF.
Wśród celów charytatywnych dominują te związane z leczeniem, operacjami i zakupem sprzętu rehabilitacyjnego- na ten cel wpłacono 2,29 mld zł. Uwagę zwraca też kwota ponad 152 mln zł, zebrana na ratowanie zwierząt. Zbiórki patronackie zgromadziły 122 mln zł, na kulturę – 13 mln zł i na sport 6 mln zł. 975 mln zł wpłacono na cele, które w raporcie określono jako „różne”.
„Taki rozkład kwot wpłacanych na platformach crowdfundingowych potwierdza, że ich użytkownicy, podejmując decyzję o wykonaniu przelewu, najczęściej kierują się emocjami” – powiedział doradca ds. ekonomicznych ZPF i ekspert od rynku crowdfundingu w Polsce Artur Trzebiński.
Raport powstał przy współpracy ZPF z Uniwersytetem Ekonomicznym we Wrocławiu oraz serwisem Zrzutka.
Źródło: ISBnews