Baza PERN w Dębogórzu od początku roku działa na maksymalnych obrotach i w styczniu rozładowała prawie 350 tys. m3 paliw, czyli aż o dwie trzecie więcej niż w styczniu 2022 roku oraz więcej niż wynosi jej obecna nominalna pojemność. PERN prowadzi szereg inwestycji, by zwielokrotnić możliwości w tym zakresie.
Baza w Dębogórzu zanotowała także 70% wzrostu ilości paliw wydanych na rynek drogą kolejową.
Znaczenie nadmorskiego hubu produktowego PERN wzrasta w związku z embargo na produkty naftowe z Rosji, które właśnie zaczęło
obowiązywać. Do tej pory PERN wybudował już w Dębogórzu trzy nowe zbiorniki na olej napędowy o pojemności 32 tys. m3 każdy. Dwa podobne trafią do użytku w tym roku. Spółka jest także w trakcie procesu budowy kolejnych trzech zbiorników – tym razem o pojemności 50 tys. m3 każdy.
„Budowa nowych zbiorników wynika z rosnącego zapotrzebowania klientów PERN na import oleju napędowego transportem morskim. Dlatego pojemności magazynowe w bazie w Dębogórzu sukcesywnie przekwalifikowaliśmy na usługę obrotu, ograniczając do minimum usługę magazynowania zapasów obowiązkowych. Zapotrzebowanie jest jednak coraz większe, stąd realizujemy kolejne inwestycje” – powiedział prezes Paweł Stańczyk , cytowany w komunikacie.
W Dębogórzu PERN skupił się na dwóch kluczowych obszarach, które stanowią być albo nie być dla realizacji importu paliw z morza. Poza rozbudową pojemności niezbędnej do przyjęcia paliw z tankowców, konieczne jest zwiększanie możliwości załadunkowych na transport kolejowy. Aktualnie spółka realizuje szereg działań, które pozwolą zwiększyć możliwości załadunku i ekspedycji paliw na transport kolejowy. W tym celu w ramach dostosowania bocznicy do zwiększenia dopuszczalnego nacisku na oś wagonu do 22,5 ton trwa modernizacja toru dojazdowego, torów zdawczo-odbiorczych oraz torowisk w obrębie nalewni kolejowej. Dodatkowo firma dostosowuje infrastrukturę nalewni bramowej do realizacji załadunków składów kolejowych o zwiększonej liczbie wagonów. To wszystko znacząco przyczyni się do poprawy efektywności dystrybucji paliw na transport kolejowy. PERN zamierza także rozbudować nalewnię kolejową o dodatkową – czwartą kabinę załadunkową, co zwiększy możliwości ekspedycyjne i wzmocni bezpieczeństwo operacyjne gwarantując ciągłość procesu, podkreśliła spółka.
Sukces Dębogórza nie byłby możliwy bez współpracy z partnerami, których inwestycje bezpośrednio wpływają na zwiększenie potencjału operacyjnego bazy. Zarząd Morskiego Portu w Gdyni rozpoczął projekt rozbudowy istniejącego stanowiska SPPP w Porcie Gdynia w celu umożliwienia rozładunku zbiornikowców o nośności powyżej 100 000 ton, wobec 30 tys. ton obecnie, wskazano także.
Natomiast PKP PLK realizuje projekt pn. „Poprawa dostępu kolejowego do portu morskiego w Gdyni”, ramach którego przebuduje łącznie 115 km torów, a sprawność obsługi składów zapewni 356 nowych rozjazdów. Efektem realizacji projektu będzie szybszy przewóz większej ilości towarów, podsumowano.
PERN to krajowy lider logistyki naftowej i wiodący podmiot w zakresie magazynowania ropy naftowej i paliw płynnych oraz transportu rurociągowego ropy naftowej i paliw.
Źródło: ISBnews