Liczba rejestracji używanych samochodów osobowych i dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej (DMC) do 3,5 tony sprowadzonych do Polski w marcu wyniosła 73 356 sztuk i po raz pierwszy od 15 miesięcy spadków wynik marcowy wykazał minimalny wzrost – na poziomie 1%, podał IBRM Samar.
„Łącznie w pierwszym kwartale import wyniósł 189 364 sztuki, o 4,3% mniej niż rok wcześniej. Zdecydowaną większość sprowadzonych pojazdów – dokładnie 172 866 sztuk – stanowią samochody osobowe, których rejestracje wykazały spadek o 3,8%. Tegoroczny import samochodów użytkowych – 16 498 sztuk – jest o 9,6% mniejszy niż przed rokiem, przy czym w marcu spadek wyniósł tylko 1,4%” – czytamy w komunikacie.
Średni wiek aut sprowadzonych w marcu bieżącego roku osiągnął 12,8 roku, a po trzech miesiącach wynosi 12,92 roku. Decydujący wpływ na taki wynik ma wiek aut osobowych, który przekroczył 13 lat (13,02), a w przypadku silników benzynowych coraz bardziej zbliża się do poziomu 14 lat (13,86 roku).
W rankingach popularności marek wśród samochodów osobowych pierwsze miejsce zajmuje Volkswagen, a w kategorii aut dostawczych – Renault. Jest jednak istotna zmiana na liście popularności modeli: ubiegłoroczny lider importu – Opel Astra – zajmuje obecnie drugą pozycję. Pierwsza należy do Audi A4, a trzecia – do Volkswagena Golfa. Wyniki wszystkich trzech modeli są jednak bardzo zbliżone – różnica wynosi 76 sztuk. W segmencie pojazdów dostawczych najpopularniejszy jest Renault Master.
Ranking Top 20 krajów, z których w bieżącym roku najczęściej importowane są samochody do Polski, przedstawia się następująco:
1. Niemcy – 100 244 szt. (-8,1%)
2. Francja – 23 675 szt. (-4,6%)
3. Belgia – 12 629 szt. (0,3%)
4. Holandia – 10 707 szt. (12,1%)
5. Stany Zjednoczone – 8 641 szt. (0,1%)
6. Szwecja – 5 649 szt. (30,4%)
7. Włochy – 5 366 szt. (-7,3%)
8. Dania – 4 813 szt. (9%)
9. Austria – 4 761 szt. (-12,3%)
10. Szwajcaria – 4 543 szt. (-10%)
11. Norwegia – 1 396 szt. (35,7%)
12. Czechy – 1 089 szt. (25,9%)
13. Kanada – 1 085 szt. (-19,5%)
14. Wielka Brytania – 864 szt. (-20%)
15. Finlandia – 790 szt. (26,2%)
16. Luksemburg – 656 szt. (-11,4%)
17. Hiszpania – 482 szt. (-19,4%)
18. Litwa – 329 szt. (45,6%)
19. Japonia – 308 szt. (0,7%)
20. Słowacja – 236 szt. (14,6%)
Uwagę zwraca duży spadek importu z Niemiec, które niezmiennie pozostają najważniejszym źródłem używanych samochodów (z udziałem 52,9%).
Źródło: ISBnews