Rynkowy koszt wymiany opon będzie jesienią o 10% wyższy niż wiosną i 20% wyższy w ujęciu r/r, wynika z danych ekspertów platformy Automarket.pl, należącej do grupy kapitałowej PKO Banku Polskiego.
„Każdego roku koordynujemy wymianę opon w tysiącach aut użytkowanych przez klientów platformy Automarket. Według naszych najnowszych danych, średnia cena zimowych modeli ogumienia wzrosła na przestrzeni ostatniego roku do 4% w zależności od rozmiaru. Zmiany są jeszcze bardziej zauważalne, kiedy porównamy obecne ceny z tymi z roku 2021. Aktualnie opony zimowe są bowiem nawet o 34% droższe, niż przed dwoma laty. Jednak dzięki temu, że korzystamy z długoterminowych umów z warsztatami partnerskimi, udaje nam się częściowo niwelować odczuwalność tych podwyżek, z czego korzystają również nasi klienci” – powiedział dyrektor Departamentu Strategii i Marketingu PKO Leasing, odpowiedzialny za rozwój platformy Automarket.pl, Tomasz Otto, cytowany w komunikacie.
Według cytowanych w materiale danych pochodzących z Centrum Technicznego platformy Autpomarket.pl, koszt zmiany opon w tradycyjnym zakładzie wulkanizacyjnym jesienią 2023 roku będzie o 10% wyższy niż wiosną. To kolejne podwyżki – stawki zwiększyły się o 20% r/r, a względem roku 2021 – o 46%. Wraz ze wzrostami cen wymiany rosną także koszty pozostałych usług. Przechowanie opon będzie tej zimy o 21% droższe niż rok temu, usługa door to door (w której klient nie musi angażować się w proces wymiany i samodzielnie jechać do zakładu wulkanizacyjnego) podrożeje o 27%, a utylizacja zużytego ogumienia – o 54% Oprócz rosnących kosztów obsługi odnotowano także wzrost cen samych opon, podano.
Jak wskazują eksperci Automarket.pl wzrost cen usług w serwisach specjalizujących się w obsłudze opon samochodowych jest przede wszystkim konsekwencją utrzymującej się inflacji. Wynikający z niej wzrost kosztów pracy, energii, czynszów za wynajem lokali czy rat leasingu sprzętu wykorzystywanego w serwisach jest natomiast dodatkowo napędzany przez politykę cenową samych warsztatów.
„Z serwisów zajmujących się zmianą opon dochodzą do nas sygnały, że jesienne podwyżki wynikają nie tylko ze wzrostu kosztów prowadzenia działalności, czy rosnącej popularności opon wielosezonowych, ale także z potrzeby nadrobienia nienajlepszych wyników z wiosny tego roku. Przedłużająca się zima doprowadziła do tego, że wielu kierowców przez długi czas odkładało wymianę opon na letnie, aby w końcu zupełnie jej zaniechać i ostatecznie poruszać się na zimowych także w ciepłych miesiącach. Chociaż ogumienie w ich samochodach uległo przyspieszonemu zużyciu, wielu z nich najprawdopodobniej nie skorzysta z usług wulkanizatorskich także jesienią. W związku z tym warsztaty, zmuszone do pokrycia rosnących kosztów stałych, zdecydowały się na podwyżki cen. Zmiany w cennikach mają pozwolić im na uregulowanie zaległości oraz pokrycie kosztu niezbędnego serwisu urządzeń” – dodał Otto.
Automarket, powołując się na dane Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego, przypomina, że sprzedaż ogumienia do samochodów osobowych (w tym SUV-ów i aut dostawczych) w Polsce w drugim kwartale 2023 roku była o 12% niższa r/r. W zestawieniu ze wzrostem rejestracji nowych samochodów w tym roku (o prawie 11% od stycznia do sierpnia r/r wg Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego) i rekordową liczbą aut sprowadzanych z zagranicy w sierpniu (o 15,5 % więcej niż przed rokiem według Instytutu Samar) może oznaczać to, że kierowcy rzadziej zmieniają ogumienie.
„Dzięki rozszerzeniu standardowej umowy finansowania o dodatkowy pakiet serwisowy dostępny na platformie Automarket, wymiana i zakup opon nie wymagają dodatkowej opłaty. Wystarczy, że klient zadzwoni i poinformuje nas o miejscu użytkowania pojazdu, żeby nasz konsultant wysłał zlecenie usługi do odpowiedniego serwisu, który umówi z kierowcą dogodny termin. Jeżeli pakiet zawiera obsługę opon, użytkownik auta nie musi martwić się także o dostawę, przechowanie czy zakup nowego ogumienia. Wszystko, bez dodatkowych kosztów, zorganizuje za niego nasze Centrum Techniczne” – powiedział Otto.
Automarket jest pierwszą w Polsce internetową platformą do zakupu samochodów, zintegrowaną z elektronicznymi kanałami banku: serwisem iPKO i aplikacją mobilną IKO. Dostępne na niej auta pochodzą zarówno z zasobów grupy kapitałowej banku, jak również od dealerów samochodowych od lat współpracujących ze spółkami grupy.
PKO Bank Polski jest liderem polskiego sektora bankowego. Akcje banku od listopada 2004 r. notowane są na GPW; wchodzi w skład indeksu WIG20. Aktywa razem banku wyniosły 431,45 mld zł na koniec 2022 r.
Źródło: ISBnews