Kolejowe przewozy pasażerskie w Polsce wzrosły o 8,5% r/r do ponad 32,1 mln pasażerów we wrześniu br. W ujęciu pracy przewozowej wzrosły o 11,5% r/r do ponad 2,2 mld pasażerokilometrów, podał Urząd Transportu Kolejowego (UTK).
„We wrześniu 2023 r. kolej przewiozła ponad 32,1 mln pasażerów, co jest wartością wyższą o ponad 2,5 mln (+8,5%) wobec września 2022 r. Praca przewozowa przekroczyła 2,2 mld pasażerokilometrów i była wyższa o ponad 0,2 mld (+11,5%) niż rok wcześniej. W przypadku pracy eksploatacyjnej, która wyniosła 15,7 mln pociągokilometrów, wzrost wyniósł blisko 0,5 mln pociągokilometrów (+3%). We wrześniu 2023 r. średnia odległość przejazdu pasażera osiągnęła wartość 68,8 km, o prawie 2 km więcej niż we wrześniu 2022 r.” – czytamy w komunikacie.
Wyniki dotyczące liczby pasażerów, pracy przewozowej i eksploatacyjnej, a także średniej odległości we wrześniu 2023 r. to wartości najwyższe osiągnięte w tym miesiącu od ponad dekady. Liczba osób, która skorzystała z usług kolei we wrześniu 2023 r., była jedną z najwyższych od początku 2023 r. (więcej pasażerów było tylko w maju – 32,3 mln osób), wskazano.
UTK podał też, że we wrześniu koleją podróżowało prawie 1,1 mln osób więcej (+3,5%) niż w sierpniu. W odniesieniu do pracy przewozowej odnotowano spadek – o prawie 0,5 mld pasażerokilometrów (-17,4%) w zestawieniu miesiąc do miesiąca. Niższa o 1,1 mln pociągokilometrów (-6,4%) była wartość pracy eksploatacyjnej. Średnia odległość jaką podróżował pasażer kolei we wrześniu, była krótsza o ponad 17 km niż w sierpniu 2023 r.
„Wrzesień 2023 r. pod względem liczby pasażerów okazał się lepszy nawet w porównaniu do miesięcy letnich – lipca i sierpnia. Na tak dobre wyniki wpłynęły wyższe liczby pasażerów w relacjach aglomeracyjnych i regionalnych. Oznacza to, że kolej zyskuje jako środek transportu w dojazdach do pracy i szkół. O wyborze pociągu przy tego typu podróżach niewątpliwie decydują względy ekonomiczne i ekologia. Kolej stale się rozwija, natomiast wiele kwestii musi jeszcze ulec poprawie. Trwające na sieci remonty, zmiany funkcjonowania połączeń, opóźnienia pociągów – to utrudnienia, które z perspektywy planowania codziennych podróży są kłopotliwe. Podobnie jest również z utrzymującym się zatłoczenie porannych składów. W każdym miesiącu 2023 r. liczba pasażerów przewyższała wartości z analogicznego miesiąca 2022r. Jeżeli trend ten utrzyma się w najbliższych miesiącach, przewoźnicy i organizatorzy transportu publicznego powinni dostosować swoje usługi do potrzeb podróżnych” – powiedział prezes UTK Ignacy Góra, cytowany w komunikacie.
Od początku 2023 r. kolej jako środek transportu wybrało ponad 276,1 mln osób, wartość wykonanej przez pociągi pasażerskie pracy przewozowej wyniosła ponad 19,5 mld pasażerokilometrów, a pracy eksploatacyjnej ponad 142,8 mln pociągokilometrów. W zestawieniu z okresem styczeń-wrzesień 2022 r. jest to wzrost liczby pasażerów kolei o ponad 27,1 mln (+10,9%), wartości pracy przewozowej o ponad 1,7 mld pasażerokilometrów (+9,7%), a pracy eksploatacyjnej o prawie 3,1 mln pociągokilometrów (+2,2%), podano także.
Źródło: ISBnews