Parlament Europejski przyjął stanowisko negocjacyjne w sprawie nowych środków, które mają zapewnić konsumentom prawo do naprawy produktów i ograniczyć wpływ masowej konsumpcji na środowisko, podał Parlament. Chodzi m.in. o przygotowanie przez państwa zachęt finansowych, takich jak bony czy krajowe fundusze naprawcze, by konsumenci chętniej korzystali z napraw produktów.
Za rozpoczęciem negocjacji z Radą w tej sprawie głosowało 590 posłów, 15 przeciw, a 15 wstrzymało się od głosu.
„Zgodnie z proponowanymi przepisami, w okresie gwarancji prawnej sprzedawcy będą musieli priorytetowo traktować naprawę, jeśli jej koszt jest niższy niż koszt wymiany towaru lub równy temu kosztowi. Wyjątek stanowi sytuacja, gdy naprawa jest niewykonalna lub niedogodna dla konsumenta. Posłowie proponują też, aby rozszerzyć okres gwarancji prawnej o rok od momentu naprawy produktu” – czytamy w komunikacie.
PE proponuje, by konsumenci mieli prawo do naprawy produktów po wygaśnięciu gwarancji. Ma to dotyczyć np. pralek, odkurzaczy, smartfonów i rowerów. Projekt zakłada też, by na czas naprawy producenci mieli obowiązek zapewniać urządzenia zastępcze. Jeśli naprawa byłaby niemożliwa, konsument musiałby dostać w zamian produkt odnowiony.
Projekt zakłada także powstanie platform online, na których konsumenci mogliby sprawdzić, gdzie w ich okolicy znajdują się punkty napraw (na przykład kawiarenki naprawcze) lub miejsca, w których mogą kupić odnowione produkty.
Zaproponowano też wprowadzenie bonów na naprawy i innych zachęt finansowanych z utworzonych w tym celu krajowych funduszy na naprawy.
Źródło: ISBnews