Obroty najemców w centrach handlowych w październiku 2023 r. były o 5% wyższe r/r, podała Polska Rada Centrów Handlowych (PRCH). Odwiedzalność centrów handlowych, mierzona liczbą klientów na 1 m2 powierzchni najmu, była w październiku o 2% wyższa niż rok wcześniej.
„W październiku 2023 r. obroty najemców w centrach handlowych wzrosły o 5% w stosunku do analogicznego miesiąca 2022 r. Są one zbieżne z podawanymi przez GUS wynikami sprzedaży detalicznej w cenach bieżących dla całego handlu – tu wzrost wyniósł 4,8%. Wyróżniają się wyniki w kategorii moda, gdzie wzrost obrotów w centrach handlowych wyniósł blisko 9% (dane GUS w tej kategorii dla całości handlu pokazują wzrost sprzedaży detalicznej o 2,6%). Po wrześniowym spowolnieniu obrotów w tej kategorii, który był efektem rekordowo ciepłej pogody, nie notowanej wcześniej w historii pomiarów temperatury w Polsce, październik przyniósł odbicie. Z kolei odwiedzalność galerii handlowych, mierzona liczbą klientów na 1 m2 powierzchni najmu, była o 2% wyższa niż w październiku 2022 r.” – powiedział dyrektor zarządzający PRCH Krzysztof Poznański, cytowany w komunikacie.
W podziale na kategorie, najlepsze wyniki w październiku odnotowały: rozrywka 31,6%, gastronomia 10,2% oraz moda 8,8%. W przypadku dwóch pierwszych kategorii wyniki od początku 2023 r. cechuje bardzo wysoka dynamika wzrostu obrotów. Z kolei w przypadku kategorii moda, dobre wyniki października odwracają wrześniowy spadek obrotów, który spowodowała najcieplejsza temperatura września w historii pomiarów IMGW, czyli od 1951 r. Tym samym wyniki branży odzieżowej wróciły do trendu wzrostowego w 2023 r.. wskazano w materiale.
Współczynnik konwersji dla wszystkich kategorii najemców w centrach handlowych, czyli średnie wydatki klienta w przeliczeniu na pojedynczą wizytę w galerii, był w październiku 2023 r. o 2,9% wyższy niż w październiku 2022 r.
W podziale na kategorie obiektów handlowych najlepsze wyniki w październiku odnotowały najmniejsze centra (5-20 tys. m2 GLA), gdzie wzrost obrotów wyniósł 10% w stosunku do października 2022 r. W dużych obiektach (40-60 tys. m2 GLA) obroty najemców wzrosły o 7,5%, a 4,2% wzrostu odnotowały największe galerie (powyżej 60 tys. m2 GLA). W obiektach średniej wielkości (20-40 tys. m2 GLA) obroty zwiększyły się o 2,1%, podano także.
Polska Rada Centrów Handlowych (PRCH) jest stowarzyszeniem not-for-profit, zrzeszającym ponad 200 członków działających w branży miejsc handlu i usług.
Źródło: ISBnews