E-papierosy jednorazowe kiedykolwiek paliło 54% Polaków w wieku 16-17 lat, wynika z badania przeprowadzonego w grupie 500 nastolatków na zlecenie Fusion Labs i Moya. Główną przyczyną sięgania przez nich po wyroby tytoniowe jest redukcja napięcia lub stresu (60%). Blisko połowa badanych z grupy 16-17 lat (46%), którzy używają produktów nikotynowych, zaczęła z nich korzystać w wieku 14-15 lat.
„Badanie przeprowadzone przez agencję Quantify na zlecenie Fusion Labs i Moya ujawnia alarmujące tendencje wśród polskiej młodzieży w wieku 16-17 lat dotyczące ich nawyków związanych z używaniem wyrobów nikotynowych, szczególnie e-papierosów jednorazowych. Jego wyniki wskazują, że 62% nastolatków, którzy używają produktów nikotynowych, po raz pierwszy sięgnęło po nie już między 12. a 15. rokiem życia. Większość z nich, zanim sięgnęła po e-papierosy jednorazowe, miała już doświadczenie z tradycyjnymi papierosami” – czytamy w komunikacie.
Badanie ujawniło również, że najczęstszym powodem, dla którego młodzi ludzie sięgają po produkty nikotynowe, jest chęć rozładowania stresu, na co wskazało 60% ankietowanych w grupie wiekowej 16-17 lat. W Polsce sprzedaż wyrobów nikotynowych osobom poniżej 18. roku życia jest bezwzględnie zakazana. Te jednak nabywane są przez nastolatków m.in. za pośrednictwem tzw. szarej strefy, czyli poprzez media społecznościowe, komunikatory i strony internetowe prowadzące nielegalny handel wyrobami nikotynowymi, a także poprzez niepełnoletnich kolegów bądź starszych znajomych.
W obliczu narastającego problemu wcześnie rozpoczynających się nawyków nikotynowych wśród młodzieży Moya wraz z Fusion Labs ogłaszają start kampanii „Moya Odpowiedzialność”. Inicjatywa ma na celu zwiększenie świadomości na temat szkodliwości wyrobów nikotynowych oraz ograniczenie dostępu do nich osób nieletnich, podano także w informacji.
„Wyniki badań są alarmujące i wskazują na poważny problem uzależnienia młodzieży od nikotyny. Ograniczenie dostępu nieletnich do produktów nikotynowych jest dla nas bardzo ważną kwestią. Sieć Moya od lat kładzie duży nacisk na szkolenie pracowników w zakresie przestrzegania przepisów dotyczących ich sprzedaży. Jednak, aby skutecznie przeciwdziałać temu problemowi, potrzebne są działania na szerszą skalę. Kampania 'Moya Odpowiedzialność’ ma na celu zwiększenie świadomości i zaangażowanie całej społeczności w ochronę młodzieży przed szkodliwymi nawykami. Wierzymy, że poprzez edukację i wspólne działania możemy znacząco zmniejszyć ryzyko uzależnienia młodych ludzi od nikotyny” – powiedział członek zarządu Anwim, dyrektor ds. operacyjnych Moya Andrzej Kondys, cytowany w materiale.
Badanie rynku wyrobów nikotynowych przeprowadzono w marcu 2024 r. metodą ankiety online (CAWI) na grupie Polaków w wieku 16-18 lat (n=500).
Źródło: ISBnews