Najbardziej popularnym modelem pracy w Europie jest trzy dni pracy zdalnej i dwudniowa obecność w biurze – w tym modelu pracuje połowa badanych, wynika z raportu CBRE „European Office Occupier Sentiment Survey 2024”. Według raportu, trzy dni pracy z biura dotyczą 32% zatrudnionych, a cztery dni – 9%, najmniejszy odsetek – 2% cały tydzień spędza w biurze.
„Większość (71%) pracowników w Europie wykonuje obowiązki z biura przez dwa lub trzy dni w tygodniu. Najbardziej popularnym modelem są dwa dni pracy stacjonarnej i trzy zdalnej, zgodnie z którym działa 4 na 10 osób. Trzy dni pracy z biura dotyczą 32% zatrudnionych, a cztery dni 9%. Najmniejszy odsetek (2%) cały tydzień spędza w biurze. Model jednego dnia stacjonarnego wykonywania obowiązków dotyczy 7% pracowników” – czytamy w raporcie.
Badanie wykazało, że im mniejsza firma, tym mniej pracy zdalnej.
„W organizacjach zatrudniających mniej niż 5 tys. pracowników niemal jedna piąta spędza w biurze cztery lub pięć dni. A w przypadku firm, których zespół liczy mniej niż 1000 osób ten odsetek sięga nawet jednej trzeciej” – czytamy dalej.
W Polsce „niemal połowa organizacji preferuje pracę stacjonarną przez trzy dni w tygodniu, dwa dni akceptuje jedynie 13%, a jeden dzień 5”, wskazano w materiale.
„Dane z raportu raport CBRE „European Office Occupier Sentiment Survey 2024″ wskazują jednocześnie na wysoką akceptację pracy hybrydowej przez pracodawców. Ambicję przyciągnięcia pracowników do biur na cały tydzień deklaruje jedynie 4% z nich” – czytamy dalej.
Jak wskazał dyrektor w dziale powierzchni biurowych CBRE Paweł Dobrowolski, „ogólnie w Europie kroki zachęcające do pracy stacjonarnej zamierza podjąć 3 na 10 firm, w naszym kraju ten odsetek jest pewnie wyższy”.
„Natomiast działania są zbliżone i dotyczą głównie zwiększenia liczby dni pracy z biura w tygodniu, przy akceptacji pewnego poziomu pracy zdalnej. Osoby, które niechętnie rezygnują z wykonywania obowiązków z domu to przede wszystkim te, które mają zobowiązania, takie jak opieka nad rodziną. Dlatego inicjatywy, które mają zachęcić je do częstszej pracy z biura, powinny być odpowiednio zaplanowane i przemyślane” – podsumował Dobrowolski.
Źródło: ISBnews