Polski sektor detaliczny stracił 87 mld zł spowodowane działalnością cyberprzestępców w ubiegłym roku, wynika z badania Adyen Retail Report 2024.
„Adyen […] opublikował wyniki badania obrazujące skalę corocznych strat finansowych polskiego sektora detalicznego, spowodowanych działalnością cyberprzestępców. Współpracując z brytyjskim Centrum Badań Ekonomicznych i Biznesowych (CBEB), Adyen ustalił, że w 2023 r. sektor detaliczny stracił w ten sposób 87 mld zł. 1 na 3 firmy (30%) padła ofiarą oszustwa, cyberataku lub wycieku danych. Przedsiębiorstwa straciły średnio 8 339 377 zł” – czytamy w komunikacie.
Nie tylko firmy odczuwają skutki oszustw – konsumenci również są coraz bardziej dotknięci tym zjawiskiem. Średnia kwota strat na jedną osobę wyniosła 1 791,03 zł, co oznacza wzrost o 169% w stosunku do 2022 roku. Obawy przed oszustwem wpływają na zachowania zakupowe konsumentów zarówno w sklepach stacjonarnych, jak i online. 30% z nich czuje się obecnie mniej bezpiecznie niż 10 lat temu ze względu na zwiększone ryzyko oszustw płatniczych. Najbardziej zagrożoną grupą są konsumenci w wieku powyżej 50 lat, podano także.
„Mimo iż Polska pozostaje w czołówce najszybciej rozwijających się rynków e-commerce w Europie, aż 44% rodzimych konsumentów wciąż woli robić zakupy w sklepach stacjonarnych. 20% wprost przyznaje, że wynika to z obaw przed oszustwem. Co czwarty klient deklaruje, że decyduje się na zakupy w sklepach, w których obowiązują bardziej zaawansowane zabezpieczenia” – czytamy dalej.
„Z jednej strony konsumenci boją się tego, że zostaną oszukani i dlatego starają się być ostrożni, ale z drugiej chętnie korzystają z technologii przyspieszających zakupy. 21% z nich chciałoby finalizować transakcje kilkoma kliknięciami, podając jak najmniej informacji. Taki sam odsetek woli robić zakupy u kilku sprzedawców lub korzystać z ograniczonej liczby metod płatności, aby minimalizować udostępnianie danych wielu firmom. Tymczasem tylko 15% opowiada się za dwuetapową weryfikacją tożsamości. W efekcie 40% polskich przedsiębiorstw przyznaje, że silne uwierzytelnianie klienta i PSD2 obniżyły ich współczynnik konwersji” – powiedział VP CEE w Adyen Jakub Czerwiński, cytowany w materiale.
Z Adyen Retail Report wynika, że te firmy, które przewidywały wzrost przychodów o 100% lub więcej w 2024 r., najwięcej też straciły (36 mld zł). Mimo, że liczba oszustw wciąż rośnie, tylko 2/3 przedsiębiorstw (66%) stwierdziło, że posiada skuteczne systemy zapobiegania oszustwom, co oznacza wzrost o zaledwie 6 pkt proc. w porównaniu do zeszłego roku. Taka sytuacja zmusza detalistów do podejmowania działań w celu ochrony zarówno swojej działalności, jak i klientów. Prawie połowa (46%) rozważa zmianę dostawcy usług płatniczych na takiego, który oferuje lepsze mechanizmy ochrony przed oszustwami. Co więcej, 45% zaczęło zastanawiać się, jak zapewnić zgodność z dyrektywą o usługach płatniczych nr 3 (PSD3), która wprowadza bardziej rygorystyczne zasady ochrony praw konsumentów i danych osobowych w branży finansowej, podano także.
„Przestępcy stosują coraz bardziej wyrafinowane metody ataku na firmy, w tym wykorzystują sztuczną inteligencję. Dlatego niezwykle istotne jest inwestowanie w odpowiednie mechanizmy ochrony firmy, jak i klientów. Wdrożenie technologii, takiej jak narzędzia do uczenia maszynowego, pozwala detalistom na rozpoznawanie prawdziwych klientów i wykrywanie oszustw w ich kanałach sprzedaży. Uczenie maszynowe może pomóc w analizowaniu globalnych baz danych, dostarczając wiedzy o nowych metodach wyłudzeń. A co najważniejsze: zapewniać ochronę firmy w czasie rzeczywistym” – dodał ekspert Adyen.
Badanie Adyen Retail Report 2024 przeprowadzono między 15 stycznia a 1 lutego br. Grupa badawcza: 38 000 konsumentów oraz 13 000 przedsiębiorstw handlowych z 26 krajów na całym świecie: Wielkiej Brytanii, Singapuru, Hongkongu, Japonii, Australii, ZEA, Francji, Włoch, Hiszpanii, Portugalii, Niemiec, Polski, Belgii, Holandii, Brazylii, Norwegii, Danii, Szwecji, USA, Kanady, Malezji, Meksyku, Austrii, Szwajcarii, Chin oraz Indii. Grupa badawcza w Polsce: 1 000 konsumentów oraz 500 przedsiębiorstw handlowych.
Adyen to platforma technologii finansowych. Posiadając biura na całym świecie, Adyen współpracuje z takimi firmami jak Facebook, Uber, H&M, eBay i Microsoft.
Źródło: ISBnews