czwartek, 15 maja 2025
Inwestycje.pl
  • Giełda
  • Biznes
  • Gospodarka
  • Nieruchomości
  • Waluty
  • Gaming
  • Wideo
  • Konferencje
  • Więcej
    • PRAWO
    • STARTUPY
    • CROWDFUNDING
    • FINANSE OSOBISTE
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
Inwestycje.pl
  • Giełda
  • Biznes
  • Gospodarka
  • Nieruchomości
  • Waluty
  • Gaming
  • Wideo
  • Konferencje
  • Więcej
    • PRAWO
    • STARTUPY
    • CROWDFUNDING
    • FINANSE OSOBISTE
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
Inwestycje.pl
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
Strona Główna Gospodarka

Polski sektor detaliczny stracił 87 mld złotych w wyniku oszustw i cyberataków w 2023 roku

Dodane przez Bartłomiej Supernak
9 września 2024
w dziale Gospodarka
0
pieniądze
0
SHARES
Share on FacebookShare on Twitter

Polski sektor detaliczny stracił 87 mld zł spowodowane działalnością cyberprzestępców w ubiegłym roku, wynika z badania Adyen Retail Report 2024.

„Adyen […] opublikował wyniki badania obrazujące skalę corocznych strat finansowych polskiego sektora detalicznego, spowodowanych działalnością cyberprzestępców. Współpracując z brytyjskim Centrum Badań Ekonomicznych i Biznesowych (CBEB), Adyen ustalił, że w 2023 r. sektor detaliczny stracił w ten sposób 87 mld zł. 1 na 3 firmy (30%) padła ofiarą oszustwa, cyberataku lub wycieku danych. Przedsiębiorstwa straciły średnio 8 339 377 zł” – czytamy w komunikacie.

Nie tylko firmy odczuwają skutki oszustw – konsumenci również są coraz bardziej dotknięci tym zjawiskiem. Średnia kwota strat na jedną osobę wyniosła 1 791,03 zł, co oznacza wzrost o 169% w stosunku do 2022 roku. Obawy przed oszustwem wpływają na zachowania zakupowe konsumentów zarówno w sklepach stacjonarnych, jak i online. 30% z nich czuje się obecnie mniej bezpiecznie niż 10 lat temu ze względu na zwiększone ryzyko oszustw płatniczych. Najbardziej zagrożoną grupą są konsumenci w wieku powyżej 50 lat, podano także.

„Mimo iż Polska pozostaje w czołówce najszybciej rozwijających się rynków e-commerce w Europie, aż 44% rodzimych konsumentów wciąż woli robić zakupy w sklepach stacjonarnych. 20% wprost przyznaje, że wynika to z obaw przed oszustwem. Co czwarty klient deklaruje, że decyduje się na zakupy w sklepach, w których obowiązują bardziej zaawansowane zabezpieczenia” – czytamy dalej.

„Z jednej strony konsumenci boją się tego, że zostaną oszukani i dlatego starają się być ostrożni, ale z drugiej chętnie korzystają z technologii przyspieszających zakupy. 21% z nich chciałoby finalizować transakcje kilkoma kliknięciami, podając jak najmniej informacji. Taki sam odsetek woli robić zakupy u kilku sprzedawców lub korzystać z ograniczonej liczby metod płatności, aby minimalizować udostępnianie danych wielu firmom. Tymczasem tylko 15% opowiada się za dwuetapową weryfikacją tożsamości. W efekcie 40% polskich przedsiębiorstw przyznaje, że silne uwierzytelnianie klienta i PSD2 obniżyły ich współczynnik konwersji” – powiedział VP CEE w Adyen Jakub Czerwiński, cytowany w materiale.

Z Adyen Retail Report wynika, że te firmy, które przewidywały wzrost przychodów o 100% lub więcej w 2024 r., najwięcej też straciły (36 mld zł). Mimo, że liczba oszustw wciąż rośnie, tylko 2/3 przedsiębiorstw (66%) stwierdziło, że posiada skuteczne systemy zapobiegania oszustwom, co oznacza wzrost o zaledwie 6 pkt proc. w porównaniu do zeszłego roku. Taka sytuacja zmusza detalistów do podejmowania działań w celu ochrony zarówno swojej działalności, jak i klientów. Prawie połowa (46%) rozważa zmianę dostawcy usług płatniczych na takiego, który oferuje lepsze mechanizmy ochrony przed oszustwami. Co więcej, 45% zaczęło zastanawiać się, jak zapewnić zgodność z dyrektywą o usługach płatniczych nr 3 (PSD3), która wprowadza bardziej rygorystyczne zasady ochrony praw konsumentów i danych osobowych w branży finansowej, podano także.

„Przestępcy stosują coraz bardziej wyrafinowane metody ataku na firmy, w tym wykorzystują sztuczną inteligencję. Dlatego niezwykle istotne jest inwestowanie w odpowiednie mechanizmy ochrony firmy, jak i klientów. Wdrożenie technologii, takiej jak narzędzia do uczenia maszynowego, pozwala detalistom na rozpoznawanie prawdziwych klientów i wykrywanie oszustw w ich kanałach sprzedaży. Uczenie maszynowe może pomóc w analizowaniu globalnych baz danych, dostarczając wiedzy o nowych metodach wyłudzeń. A co najważniejsze: zapewniać ochronę firmy w czasie rzeczywistym” – dodał ekspert Adyen.

Badanie Adyen Retail Report 2024 przeprowadzono między 15 stycznia a 1 lutego br. Grupa badawcza: 38 000 konsumentów oraz 13 000 przedsiębiorstw handlowych z 26 krajów na całym świecie: Wielkiej Brytanii, Singapuru, Hongkongu, Japonii, Australii, ZEA, Francji, Włoch, Hiszpanii, Portugalii, Niemiec, Polski, Belgii, Holandii, Brazylii, Norwegii, Danii, Szwecji, USA, Kanady, Malezji, Meksyku, Austrii, Szwajcarii, Chin oraz Indii. Grupa badawcza w Polsce: 1 000 konsumentów oraz 500 przedsiębiorstw handlowych.

Adyen to platforma technologii finansowych. Posiadając biura na całym świecie, Adyen współpracuje z takimi firmami jak Facebook, Uber, H&M, eBay i Microsoft.

Źródło: ISBnews

Tagi: Adyen
Poprzedni post

PAIH planuje otwarcie kolejnych biur handlowych w Ukrainie – co najmniej jednego do końca bieżącego roku

Następny post

Citi Handlowy: Wyraźnie wzrosło ryzyko obniżek stóp procentowych pod koniec pierwszego kwartału 2025 roku

pieniądze

Oszczędności ma 80% Polaków, doświadczenia z inwestycjami 46%

podpis

Założenia do nowego rozwiązania – tj. ugód podatkowych pojawią się w bieżącym roku

export

Eksport liczony w euro wzrósł o 1,4% r/r, import wzrósł o 9,1% w marcu

euro, pieniądze

Saldo na rachunku C/A to -1419 mln euro w marcu

finanse

Sytuacja finansów publicznych jest dobra, jesteśmy zadowoleni z dochodów z VAT-u

finanse

Propozycje dot. zmian w podatku Belki przedstawimy przed wakacjami

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Najnowsze

KGHM

KGHM miał 330 mln zł zysku netto, 2 489 mln zł skoryg. zysku EBITDA w I kw. 2025

Marvipol

Marvipol zaprosił do sprzedaży do 3,6 mln akcji własnych po 7 zł za sztukę

praca

DataWalk miał wstępnie 3,14 mln zł skorygowanego zysku EBITDA w I kw. 2025

Marvipol Development, Prosta Tower

Marvipol miał 12,25 mln zł straty netto, 5,13 mln zł straty EBIT w I kw. 2025

Zakup Alior Banku przez Bank Pekao nie wpłynie na politykę dywidendową

PZU przedłużyło porozumienie z PFR ws. inwestycji w Pekao do 2030

WIG

Indeks WIG20 spadł o 0,62% na zamknięciu w środę

biznes

Asseco i Aruba PEC zawarły partnerstwo w zakresie e-Doręczeń między Polską i Włochami

W 12 kopalniach PGG i JSW wydobycie zostanie wstrzymane na 3 tygodnie

PGG rozpoczęła przygotowania do raportowania ESG, powołała koordynatora

pieniądze

Oszczędności ma 80% Polaków, doświadczenia z inwestycjami 46%

pieniądze

Akcjonariusze XTB zdecydowali o wypłacie 5,45 zł dywidendy na akcję za 2024

Twitter LinkedIn

Inwestycje.pl to portal, w którym znajdziesz aktualne wiadomości z kraju, bieżące informacje ze spółek, komentarze, analizy i opinie.

ADRES:

INWESTYCJE.PL SP. Z O.O.
Ul. Łąkowa 3/5,
90-562 Łódź

NIP: 7252307078
REGON: 388224470
KRS: 0000885306

KONTAKT:

Ogólny: biuro@inwestycje.pl
Redakcja: redakcja@inwestycje.pl
Współpraca: reklama@inwestycje.pl

©2022 Inwestycje.pl Wszystkie prawa zastrzeżone.

Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
  • Giełda
  • Biznes
  • Gospodarka
  • Nieruchomości
  • Waluty
  • Gaming
  • Wideo
  • Konferencje
  • Więcej
    • PRAWO
    • STARTUPY
    • CROWDFUNDING
    • FINANSE OSOBISTE

©2022 Inwestycje.pl Wszystkie prawa zastrzeżone.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
  • Giełda
  • Biznes
  • Gospodarka
  • Nieruchomości
  • Waluty
  • Gaming
  • Wideo
  • Konferencje
  • Więcej
    • PRAWO
    • STARTUPY
    • CROWDFUNDING
    • FINANSE OSOBISTE

©2022 Inwestycje.pl Wszystkie prawa zastrzeżone.