W aplikacjach zakupowych 73,85% konsumentów najchętniej kupuje elektronikę, następnie odzież (40,3%) i akcesoria samochodowe (31,40%), wynika z badania firmy Komputronik.
Następne kategorie cieszyły się mniejszym zainteresowaniem – aplikacje obuwnicze (29,65%), kosmetyczne (28,57%), z artykułami sportowymi (23,58%), z artykułami spożywczymi / FMCG (19,95%), turystyczne (19,27%), księgarnie / sklepy z książkami – 18,87% z chemią gospodarczą (18,33%), z kosmetykami / beauty (16,30%), meblowe (13,34%), zoologiczne (12,80%) oraz z zabawkami i artykułami dziecięcymi (8,49%). Wyjątkiem są marketplace’y, uwzględniające wszystkie kategorie, z których deklaruje, że korzysta 36,92% badanych, podano.
„Z perspektywy ostatnich 10 lat widzimy dynamiczny wzrost zainteresowania użytkowników korzystaniem z aplikacji zakupowych. Ten okres jest tak naprawdę papierkiem lakmusowym, jeśli chodzi o wszystkie najważniejsze zmiany w tym zakresie. Szacuje się, że w latach 2011-2013 udział wykorzystujących aplikacje zakupowe wynosił około 5-10%, co wynikało w głównej mierze z niskiej penetracji smartfonów oraz nikłego dostępu do różnego rodzaju aplikacji” – powiedziała marketing & digital development director w Komputroniku Karolina Pietz-Drapińska, cytowana w komunikacie.
„Rozwój platform, takich jak Allegro, AliExpress czy OLX sprawił, że w latach 2014-2015 użytkownicy coraz chętniej instalowali na swoich urządzeniach nowe, mobilne rozwiązania, które ułatwiały i przyspieszały zakupy. W tych latach poziom wykorzystania aplikacji zakupowych można szacować na około 15-20%. Dużym motorem napędowym była pandemia Covid-19. Jak wynika z danych Data.ai, w 2020 r. aplikacje dla sprzedawców detalicznych odnotowały 43% wzrost liczby pobrań r/r. Raport PwC z 2021 roku wskazuje natomiast, że 30% Polaków korzystało w tym czasie z aplikacji mobilnych do robienia zakupów” – dodała.
Jeśli chodzi o wartościowe rzeczy, ankietowani są w stanie kupić poprzez aplikację zakupową raczej wyłącznie elektronikę – wskazuje tak 61,99% badanych. Meble i rowery nabywa w ten sposób odpowiednio 3,77 i 3,9% ankietowanych, natomiast samochody jeszcze mniejszy procent, bo 1,35%. W tym kontekście tej formy zakupów jednoznacznie nie wybiera 28,87% badanych, podano.
Badanie Komputronik pokazało też, że użytkownicy w bardzo zróżnicowany sposób korzystają obecnie z aplikacji zakupowych – największy odsetek ankietowanych (17,81%) używa aplikacji zakupowych kilka razy w miesiącu, a 13,98% – kilka razy w tygodniu. Raz w miesiącu robi to 11,81% badanych, natomiast raz w tyg. 8,37% Częściej niż raz dziennie uruchamia aplikację 11,32% użytkowników, a raz dziennie czyni to 9,74%. Z aplikacji zakupowych nie korzysta 26,97% internautów.
Konsumenci najczęściej sprawdzają lub porównują ceny – 75,88%, szukają także informacji technicznych (46,09%), sprawdzają dostępność (45,82%) i śledzą status zamówienia 45,42%, podano.
Badanie zostało przeprowadzone w dniach 27 sierpnia – 17 września 2024 roku metodą CAWI na ogólnopolskiej grupie 1 016 osób. Ankieta zawierała 6 pytań – jednokrotnego oraz wielokrotnego wyboru.
Komputronik to dystrybutor sprzętu IT. Posiada sklep internetowy oraz sieć sklepów stacjonarnych w całym kraju. Jest notowany na warszawskiej giełdzie od 2007 r.
Źródło: ISBnews