Efektywność dostaw ma znaczący wpływ na działalność firmy zdaniem 90% polskich MŚP – w porównaniu do 86% w UE, wynika z badania opracowanego przez Geopost (do której należy DPD Polska). Z tego powodu wybór dostawcy usług logistycznych jest kluczową decyzją biznesową – dla co drugiego polskiego MŚP to główne wyzwanie, w porównaniu do 37% w UE. Jednocześnie 74% polskich przedsiębiorstw podkreśla potrzebę samodzielnego wyboru przewoźników, co daje im większą kontrolę nad procesami logistycznymi.
„Przeciętne MŚP odbiera około 40 paczek miesięcznie od lokalnych dostawców, dlatego kluczowe znaczenie ma bezpieczeństwo przesyłek, szybkie rozwiązywanie potencjalnych problemów, możliwość ich śledzenia oraz terminowość dostaw. Luki w tych obszarach mogą prowadzić do strat w sprzedaży, spadku reputacji, a w przypadku większych firm – do zakłóceń w całym łańcuchu dostaw.Z tego powodu sprawne zarządzanie operacjami logistycznymi znajduje się w czołówce priorytetów firm i jest ściśle powiązane z wyborem usługodawcy: obawy związane z przewidywalnością dostaw mogą powstrzymać firmę przed współpracą z danym przewoźnikiem w takim samym stopniu, jak cena usług i ich jakość” – czytamy w komunikacie poświęconemu badaniu „Barometr 2B 2024”.
75% firm uważa systemy śledzenia przesyłek za niezbędne, a 77% ceni sobie możliwość współpracy z jednym, stałym kurierem. Jednocześnie 15% europejskich firm z sektora MŚP ma możliwość wyboru przewoźnika, choć ponad połowa (58%) wyraża taką potrzebę, podkreślono.
Podobnie kształtują się w tym zakresie oczekiwania polskiego sektora MŚP – przedsiębiorstwa wywierają silny nacisk na swoich dostawców, aby umożliwili im samodzielny wybór przewoźników (74% ankietowanych). Dodatkowo w Polsce silniejsza jest potrzeba utrzymania stałych relacji z przewoźnikiem – 82% firm oczekuje, że zawsze będzie je obsługiwał ten sam kurier/przewoźnik (77% w UE).
„W obszarze przesyłek międzynarodowych oczekiwania klientów biznesowych względem bardziej personalizowanych usług i współpracy 'szytej na miarę’ to szansa na budowanie przewagi konkurencyjnej, szczególnie, że 40% przedsiębiorstw ocenia dostawy międzynarodowe jako zaledwie 'w pewnym stopniu satysfakcjonujące’, a 72% MŚP zaopatruje się za granicą, głównie w Europie, co uwidacznia znaczenie dostaw transgranicznych. To oznacza, jak ważny z biznesowego punktu widzenia jest zaufany i posiadający wieloletnie doświadczenie dostawca międzynarodowych usług logistycznych” – czytamy dalej.
Z tego powodu rola dostaw dla polskich małych i średnich przedsiębiorstw jest postrzegana jako jeszcze bardziej kluczowa niż wynosi średnia w Unii Europejskiej. Według Barometru 2B 90% polskich MŚP uważa, że nieudana dostawa ma znaczący wpływ na ich działalność, w porównaniu do 86% w UE, a 53% polskich firm ocenia ten wpływ jako bardzo wysoki (44% w UE). Główne obszary wymagające poprawy, wskazywane przez polski sektor MŚP, to obsługa klienta (50%), systemy śledzenia przesyłek (38%), na równi z szybkością dostaw (35%).
Jeśli chodzi o oczekiwania wobec samego procesu dostawy, polskie przedsiębiorstwa zwracają szczególną uwagę na szybkie i efektywne reagowanie na problemy z dostawami, co dla 74% firm jest bardzo ważne. W kwestii szybkości dostawy, zarówno w Polsce, jak i w UE, większe znaczenie ma precyzja dostawy niż jej szybkość. Wśród kryteriów drugorzędnych dostawy do automatów paczkowych są wyższym priorytetem dla polskich firm (41% vs 32% w UE), co wynika z rosnącego znaczenia tego typu rozwiązań logistycznych w Polsce, stanowiącej jeden z najbardziej rozwiniętych rynków dostaw poza domem (OOH) w Europie, wskazano również.
„Rynek usług krajowych i międzynarodowych B2B oraz B2C jest dla nas tradycyjnie kluczowym obszarem działalności, w którym mamy ponad 3 dekady doświadczenia. Równie ważne w strategii DPD Polska są transformacja cyfrowa oraz rozwój sieci OOH, w tym automatów paczkowych. Rozwiązania tego typu pozwalają konsumentom na większą swobodę w wyborze miejsca i czasu odbioru przesyłki, a przedsiębiorstwa, szczególnie sektora e-commerce, dostosowują się do tego trendu poprzez wybór operatorów logistycznych mających szerokie możliwości w tym zakresie. Sieć DPD Pickup, stanowiąca największe tego typu rozwiązanie na rynku, to ponad 30 tys.punktów w całym kraju, z czego blisko9 tys.stanowią automaty paczkowe. Warto wspomnieć, że dostępność sieci DPD Pickup to duży atut dla firm. Nie tylko zapewnia efektywną dystrybucję w całym kraju, ale również pozwala na szybkie nadanie sprzedawanych towarów w najbliższym punkcie lub automacie, co dla dopiero startujących z działalnością firm o mniejszych wolumenach jest niezwykle wygodne” – podsumował dyrektor ds. sprzedaży i marketingu, członek zarządu w DPD Polska Łukasz Zembowicz, cytowany w materiale.
Źródło: ISBnews