Sejm przyjął większość poprawek Senatu do nowelizacji ustawy o rachunkowości, ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym dotyczących obowiązków sprawozdawczych w zakresie zrównoważonego rozwoju oraz podniesienia o 25% wysokości przychodów netto ze sprzedaży, których przekroczenie powoduje obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych.
Sejm przyjął poprawkę, która umożliwia kandydatom na biegłych rewidentów, spełniającym warunki ustawowe, jednoczesne wystąpienie z wnioskiem o wpis do rejestru biegłych rewidentów, jak i z wnioskiem o wpisanie do tego rejestru informacji o uprawnieniu do atestacji sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju.
Poparcie uzyskała także poprawka, która doprecyzowuje, że adresatem przepisów o sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju są nie tylko zakłady, które prowadzą zarówno działalność ubezpieczeniową, jak i reasekuracyjną, ale także takie, które prowadzą działalność wyłącznie w jednym z tych obszarów.
Przyjęto też poprawkę, która eliminuje z katalogu adresatów przepisów o sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju oddziały banku zagranicznego i oddziały instytucji kredytowej. A także większość poprawek, które mają charakter legislacyjny, porządkujący, eliminujący wątpliwości interpretacyjne. Odrzucono dwie poprawki doprecyzowujące.
Nowelizacja o rachunkowości, ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym wdraża do krajowego porządku prawnego m.in. dyrektywę 2022/2464 w odniesieniu do sprawozdawczości przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju.
Celem dyrektywy 2022/2464 jest zapewnienie, aby większa grupa przedsiębiorstw raportowała istotne, porównywalne i wiarygodne informacje nt. zrównoważonego rozwoju – w większym stopniu użyteczne dla inwestorów i innych interesariuszy. Jest to m.in. niezbędne do realizacji celu, jakim jest zmiana przepływu kapitałów w kierunku finansowania przedsiębiorstw rozwijających się w sposób zrównoważony lub dążących do takiej transformacji
Zgodnie z tą regulacją, rozszerzony zakres jednostek zobowiązanych do raportowania – obejmie:
- wszystkie duże jednostki,
- jednostki będące jednostką dominującą dużej grupy kapitałowej,
- małe i średnie jednostki dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym (z wyłączeniem notowanych mikroprzedsiębiorstw) oraz
- spełniające określone warunki i kryteria wielkości jednostki zależne i oddziały z siedzibą w państwie członkowskim UE, których odpowiednio jednostka dominująca najwyższego szczebla lub jednostka samodzielna podlega przepisom prawa państwa trzeciego, a jej przychód netto ze sprzedaży wygenerowany w UE przekracza 150 mln euro;
Jednocześnie nowelizacja zakłada:
- podniesienie o 25% wysokości przychodów netto ze sprzedaży, których przekroczenie powoduje obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych i stosowania ustawy o rachunkowości,
- podniesienie o 25% wysokości kryteriów przychodów netto ze sprzedaży oraz sumy aktywów bilansu, których spełnienie umożliwia jednostkom stosowanie następujących uproszczeń:
- klasyfikowanie umów leasingu finansowego według kryteriów określonych przepisami prawa podatkowego, a nie ustawy o rachunkowości,
- zaniechanie tworzenia rezerw i aktywów z tytułu odroczonego podatku dochodowego,
- stosowanie do wyceny instrumentów finansowych wyłącznie przepisów ustawy o rachunkowości zamiast przepisów odpowiedniego rozporządzenia ministra finansów,
- stosowanie uproszczonego sposobu obliczania kosztu wytworzenia produktu.
W nowelizacji zapisano, że jednostki mikro i małe nie są objęte obowiązkiem sporządzania zestawienia zmian w kapitale oraz rachunku przepływów pieniężnych (w miejsce dotychczasowego obowiązku sporządzania tych dokumentów z jednoczesną możliwością zwolnienia z ich sporządzania).
Źródło: ISBnews