41% Polaków wyda na nadchodzące święta Bożego Narodzenia mniej niż w zeszłym roku, a 6% ankietowanych deklaruje, że wyda więcej na zakupy świąteczne niż rok temu, wynika z badania GfK „Corona Mood”.
„Deklaracje konsumentów z jednej strony wynikają z troski o finanse i rozsądnego zarządzania domowym budżetem w dobie niepewności. Z drugiej strony, wszyscy zdajemy sobie sprawę, że tegoroczne święta, ze względu na wprowadzane obostrzenia, będą po prostu mniej liczne. Ze względu na dystans społeczny większość z nas zrezygnuje również z małych upominków, corocznie wręczanych na spotkaniach przedświątecznych ze znajomymi albo w pracy. W grudniu nie wyjedziemy także w góry. Deklaracja o mniejszych wydatkach wydaje się więc jak najbardziej racjonalna, a kolejne obostrzenia wprowadzone w ostatnich dniach mogą jeszcze wzmocnić naszą konsumpcyjną wstrzemięźliwość. Dla sektora FMCG zapowiadają się więc wyjątkowo 'chude’ święta” – powiedziała dyrektor ds. marketingu & consumer intelligence w GfK Polonia mówi Dominika Grusznic-Drobińska, cytowana w komunikacie.
Badanie wykazało, że 4 na 10 polskich gospodarstw domowych planuje ograniczyć wydatki na świąteczne prezenty, dekoracje czy jedzenie. Taki sam odsetek spodziewa się, że na zakupy przeznaczy tyle samo środków, co przed rokiem.
Badanie Corona Mood mierzy dynamikę zachowań konsumenckich w Polsce oraz monitoruje styl życia i nastroje polskich gospodarstw domowych w obliczu pandemii COVID-19. Najnowsza, siódma fala badania, została zrealizowana między 7 a 9 listopada br.
Źródło: ISBnews