Sejm odrzucił poprawkę Senatu do nowelizacji ustawy o pracy na morzu, zmierzającą do zniesienia zróżnicowania w zakresie uprawnienia do zaopatrzenia w wyżywienie dla marynarzy stanowiących załogę statków niekonwencyjnych. Nowela dostosowuje polskie przepisy do zmian wynikających ze zmian w Konwencji o pracy na morzu, które zakładają poprawę ochrony praw pracowniczych marynarzy w przypadku uwięzienia na statku w wyniku piractwa lub zbrojnej napaści na statek.
Posłowie odrzucili zaproponowaną przez Senat poprawkę, zmierzającą do zniesienia zróżnicowania w zakresie uprawnienia do zaopatrzenia w wyżywienie dla marynarzy stanowiących załogę statków niekonwencyjnych (specjalistycznych statków technicznych, takich jak holowniki, pogłębiarki i dźwigi pływające), którzy ponoszą koszty opodatkowania wyżywienia.
Celem nowelizacji jest zapewnienie ciągłości marynarskiej umowy o pracę, niezależnie od tego, czy upłynął okres na jaki umowa była zawarta lub czy strona umowy powiadomiła o jej zawieszeniu lub wypowiedzeniu. Zmiany zapewniają także ciągłość wypłacania wynagrodzenia i innych świadczeń w ramach marynarskiej umowy o pracę w przypadku, gdy marynarz jest uwięziony na statku lub poza nim na skutek piractwa lub zbrojnej napaści na statek, aż do czasu uwolnienia marynarza i jego repatriacji lub do daty śmierci marynarza podczas uwięzienia.
Ponadto, rozszerzone ma zostać prawo marynarzy uwięzionych na statku do bezpłatnej repatriacji. Zgodnie z propozycją, prawo do repatriacji może wygasnąć, jeśli marynarze nie upomną się o nie w rozsądnym czasie, z wyjątkiem przypadku, gdy są oni uwięzieni na statku lub poza nim w wyniku piractwa lub zbrojnej napaści na statek. Wprowadzono także zmiany porządkujące i doprecyzowujące.
Polska jest stroną Konwencji o pracy na morzu od 3 maja 2012 r. Od tego czasu, aby zapewnić marynarzom warunki życia i pracy na statkach na poziomie wymaganym przez Konwencję i wywiązanie się tym samym z podjętych zobowiązań międzynarodowych, Polska ratyfikowała oraz wdrożyła do krajowego porządku prawnego wszystkie kolejne zmiany do Konwencji. Wdrożenie poprawek z 2018 r. stanowi kontynuacją dotychczasowych działań dotyczących praw marynarzy pracujących na statkach.
Nowe rozwiązanie ma wejść w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.
Źródło: ISBnews