Newag podpisał z PKP Intercity umowę na dostawę 10 lokomotyw elektrycznych wielosystemowych wraz ze świadczeniami dodatkowymi oraz usługą utrzymania za szacunkowo 210,25 mln zł netto. Umowa przewiduje prawo opcji zamówienia do 5 kolejnych lokomotyw wraz z usługą utrzymania przed upływem 20 miesięcy od dnia zawarcia umowy; wartość umowy z uwzględnieniem prawa opcji to 315,38 mln zł netto. Dostawy lokomotyw będą wykonywane w latach 2023-2025, poinformowali przedstawiciele spółki i zamawiającego.
„Wielkim wyzwaniem będzie homologacja lokomotyw, bo to jest aż 6 krajów. Myślę, że sprostamy temu, by lokomotywy produkowane w Polsce mogły wyjechać za granicę. Newag dotrzyma słowa i zamówienie będzie w terminie i odpowiedniej jakości” – powiedział prezes Zbigniew Konieczek, podczas konferencji prasowej.
Wcześniej uczestnicy konferencji poinformowali, że lokomotywy będą jeździć po Polsce, Czechach, Węgrzech, Słowacji, Niemczech i Austrii.
„Liczymy, że za 18 miesięcy przywitamy tu pierwszą lokomotywę. Będą to pierwsze lokomotywy wielosystemowe wyprodukowane przez polskiego producenta” – podkreślił członek zarządu PKP Intercity Adam Laskowski.
Laskowski w rozmowie z dziennikarzami przypomniał, że PKP Intercity jest w trakcie dialogu konkurencyjnego na dostawę kolejnych 63 lokomotyw wielosystemowych, z opcją na 36, do którego Newag również złożył aplikację.
„Chcielibyśmy w I kw. przyszłego podjąć jakaś decyzję [w tym procesie]” – powiedział.
Grupa kapitałowa Newag zajmuje się produkcją, modernizacją oraz naprawami taboru kolejowego i szynowego. Newag zadebiutował na warszawskiej giełdzie w 2013 r. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 1,32 mld zł w 2020 r.
PKP Intercity to największy w Polsce kolejowy przewoźnik dalekobieżny. W 2019 r. spółka miała blisko 49 mln pasażerów wobec ponad 46 mln pasażerów rok wcześniej. W 2020 r. PKP IC przewiozło ok. 27 mln osób.
Źródło: ISBnews