Agora szacuje, że rynek reklamy w Polsce wzrośnie o 13-16% w 2021 r. wobec wcześniejszej prognozy na poziomie 8-11% wzrostu r/r, podała spółka. Jedynym segmentem, w którym wartość wydatków na reklamę skurczy się w całym 2021 r., nadal będzie prasa tradycyjna.
„Dobra koniunktura na rynku reklamy i dynamiczna odbudowa jego wartości sprawiły, że spółka zdecydowała się podnieść swoje oczekiwania co do wzrostu wartości rynku reklamy w całym 2021 r. w stosunku do tej opublikowanej w poprzednim sprawozdaniu. Według najnowszych szacunków spółki, reklamodawcy zwiększą wydatki na promocję swoich towarów i usług o około 13-16% w porównaniu z 2020 r.'” – czytamy w raporcie kwartalnym.
Jak podkreślono, odbudowa wartości rynku reklamy rozpoczęła się już w pierwszym kwartale 2021 r., a w kolejnych nabrała istotnego przyspieszenia dzięki odmrożeniu kolejnych branż gospodarki.
Według obecnych szacunków Agory, w segmencie kin dynamika wzrostu będzie wyższa niż spodziewana i wyniesie 17-20% ze względu na szybką odbudowę frekwencji po otwarciu obiektów kultury. Wzrost wartości wydatków w segmencie reklamy zewnętrznej oraz w internecie – może sięgnąć 16-19%. W radiu wydatki na reklamę wzrosną o 9-12%, a w telewizji o 8-11%.
„W opinii spółki jedynym segmentem rynku, w którym wartość wydatków na reklamę skurczy się w całym 2021 r., będzie prasa wydawana w formie tradycyjnej. Ten spadek będzie istotnie niższy niż wcześniej szacowany i może wynieść 2-5% w porównaniu do 2020 r.” – czytamy także.
W raporcie za II kw. br. Agora podała, że szacuje wzrost rynku reklamy w Polsce o 8-11% r/r w br. Jak wówczas podano, w segmencie kin dynamika wzrostu wyniesie 6-9%. Wzrost wartości wydatków w segmencie reklamy zewnętrznej sięgnie 15-18%, a w internecie 9-12%. W radiu wartość wydatków wzrośnie o 8-11%, a w telewizji o 5-8% w skali roku. Prognozy dotyczące segmentu prasa zakładały spadek o 9-12% w porównaniu do 2020 roku.
Jak zaznaczono, powyższe szacunki i oczekiwania obarczone są oczywiście ryzykiem ponownego nasilenia się pandemii, choć większym zagrożeniem obecnie wydaje się presja inflacyjna oraz rosnące koszty prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. Powyższe czynniki sprawiają, iż opisane szacunki odbudowy rynku reklamy obarczone są ryzykiem braku realizacji.
Według szacunków Agory, wartość wydatków reklamowych ogółem w Polsce wyniosła około 2,3 mld zł i w III kw. br. i wzrosła o 12,5% w skali roku. Wzrost dotyczył wszystkich segmentów rynku.
Największy wartościowy wzrost wydatków reklamowych widoczny był w internecie. Drugim medium z istotnym wzrostem wydatków na reklamę była telewizja. Zwiększona aktywność reklamodawców była widoczna również na rynku reklamy zewnętrznej oraz w kinach. Reklamodawcy zwiększyli swoje wydatki na reklamę także w wydawnictwach prasowych, zaznaczono.
W okresie styczeń – wrzesień 2021 r. wartość wydatków reklamowych ogółem w Polsce wyniosła około 7,1 mld zł i wzrosła o 17,5% r/r. W tym czasie reklamodawcy zwiększyli swoje wydatki na reklamę we wszystkich segmentach rynku poza prasą i kinem.
„Jednocześnie warto zwrócić uwagę, iż w porównaniu do okresu styczeń – wrzesień 2019 r. wartość wydatków na reklamę w Polsce w pierwszych trzech kwartałach 2021 r. była wyższa o blisko 4,0%. Za ten wzrost odpowiada wyłącznie zwiększenie wydatków na reklamę w internecie, kosztem pozostałych segmentów rynku reklamy” – czytamy także.
Agora jest m.in. większościowym właścicielem sieci kin Helios, spółki Next Film, zajmującej się produkcją i dystrybucją filmową oraz AMS działającej na rynku reklamy zewnętrznej, a także wydawcą „Gazety Wyborczej” i czasopism oraz portali i serwisów internetowych. Grupa jest ponadto właścicielem trzech lokalnych radiostacji muzycznych i większościowym współwłaścicielem ponadregionalnego radia Tok FM. Działa na rynku książek, wydawnictw muzycznych i filmowych oraz gastronomicznym.
Źródło: ISBnews