Polska wydała w 2020 roku 7,4% PKB na inwestycje budowlane, podczas gdy średnia Unii Europejskiej wyniosła 5,86%. Uplasowało to nasz kraj na drugim miejscu – za Finlandią, wynika z raportu Budimeksu pt. „Ranking budowlany Unii Europejskiej”. Finowie przeznaczają na rozbudowę 8% swojego PKB. Najmniej buduje Grecja (1,7%) i Irlandia (2,2%).
Na takim samym poziomie co Polska, w relacji do swojego potencjału gospodarczego, budują: Austria i Litwa, trochę mniej Rumunia (7,3%).
„Patrząc na wyniki rankingu budINDEX 2021, znaczny udział budownictwa w PKB narodowym miał miejsce przede wszystkim w krajach Europy Środkowo-Wschodniej. Polska znalazła się w nim na drugim miejscu, zaraz za Finlandią. Pierwsze miejsce Finlandii jest efektem m.in. wieloletnich rządowych inwestycji w energię, mieszkalnictwo i budownictwo użyteczności publicznej. W pierwszej dziesiątce rankingu uplasowały się również Litwa, Rumunia, Łotwa, Słowacja i Estonia. Tym krajom sprzyjała realizacja projektów współfinansowanych ze środków UE i rosnący popyt w budownictwie mieszkaniowym. Wyjątkiem tutaj są Czechy, gdzie już w 2019 roku sektor budownictwa wyraźnie spowolnił” – napisał prezes Budimeksu Artur Popko, cytowany w raporcie.
Raport prezentuje także największe inwestycje budowlane w krajach Unii Europejskiej, na etapie przygotowania dokumentacji bądź budowy. W krajach Europy nie brakuje dużych inwestycji infrastrukturalnych o jednorazowej wartości ponad 30 mld zł. Największe z nich to m.in.: budowa tunelu kolejowego o długości 64 km pod przełęczą Brenner między Austrią i Włochami, o wartości ponad 8 mld euro oraz budowa nowej autostrady wodnej Sekwana-Skalda na Renie i Sekwanie o wartości 8 mld euro. Szwedzi budują obwodnicę Sztokholmu za 2,6 mld euro.
Jak podkreślono, wyjątkowym projektem infrastrukturalnym jest również budowa 270-km trasy kolejowej pociągów wysokich prędkości: Turyn-Lyon za 25 mld euro, czyli ponad 100 mld zł. Termin zakończenia prac przewidziany jest na koniec 2032 r. Większość budów to projekty infrastrukturalne: kolejowe, drogowe i hydrotechniczne.
„Patrząc na to, co buduje Europa, warto pamiętać, że nawet takie potęgi inwestycyjne jak Niemcy napotykają wiele trudności w skutecznej realizacji dużych projektów. Przykładem może być trwająca ponad 14 lat, ale zakończona sukcesem, budowa lotniska Brandenburg pod Berlinem” – skomentował Popko.
Na liście największych inwestycji budowlanych w Polsce, jest realizowana przez Budimex przebudowa stacji Warszawa Zachodnia. Jej modernizacja zakończy się w 2023 roku, a koszt wyniesie 0,42 mld euro.
Autorzy raportu zwracają uwagę na to, że najbliższe lata po pandemii COVID-19 upłyną zarówno w Polsce, jak i w Europie pod znakiem inwestycji publicznych i wydatkowania ogromnych środków na zaspokojenie potrzeb inwestycyjnych.
„W efekcie zauważymy wzrost kosztów wytworzenia aktywów, na co nie będą mieć wpływu firmy wykonawcze. Malejące w konsekwencji marże powinny prowadzić po stronie firm budowlanych do poszukiwania większej efektywności, w tym do wyższej specjalizacji. Zaryzykować można tezę, że pod koniec obecnej dekady będziemy mieli do czynienia z jednej strony z wysoko wyspecjalizowanymi mniejszymi firmami, w istocie technologiczno-budowlanymi, a z drugiej z koncentracją po stronie największych europejskich przedsiębiorstw budowlanych, które będą poddane procesom konsolidacji oraz w pewnej mierze fuzji przez korporacje o zasięgu globalnym, głównie z Azji” – ocenia w raporcie prezes Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa (PZPB) Jan Styliński.
Źródło: ISBnews