Wartość eksportu produktów mleczarskich z Polski wyniosła 2,4 mld euro w okresie styczeń-listopad 2021 r. i była o 12% wyższa r/r, podało Biuro Analiz i Strategii Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR), powołując się na wstępne dane Ministerstwa Finansów. Wpływy z eksportu stanowiły 7% udziału w wartości polskiego eksportu rolno-spożywczego.
„Głównym kierunkiem eksportu produktów mlecznych z Polski były kraje UE-27. W okresie styczeń–listopad 2021 r. udział tych krajów w wartości wywozu wyniósł 65% wobec 63% przed rokiem. Jednocześnie wpływy uzyskane z eksportu do UE-27 wzrosły o 17%, do 1,6 mld euro. Głównymi odbiorcami produktów mlecznych były: Niemcy (465 mln euro – 19% wartości), Czechy (154 mln euro – 6%), Włochy (123 mln euro – 5%) i Niderlandy (120 mln euro – 5%)” – czytamy w raporcie.
Udział krajów pozaunijnych (nienależących do WNP) w wywozie produktów mlecznych wyniósł 29% wobec 31% rok wcześniej. Wpływy uzyskane z eksportu osiągnęły 708 mln euro, o 5% więcej niż w okresie styczeń–listopad 2020 r., podano również.
„Największy udział w eksporcie miały Wielka Brytania (5% wartości wywozu – 122 mln euro), Chiny (5% – 112 mln euro) i Algieria (4% – 107 mln euro), a także Arabia Saudyjska (2% – 45 mln euro)” – podał KOWR.
Udział sprzedaży artykułów mleczarskich do krajów WNP w okresie styczeń–listopad 2021 r. wyniósł 5%. Łączna wartość wyeksportowanych produktów do WNP ukształtowała się na poziomie 126 mln euro, o 2% niższym niż w okresie styczeń–listopad 2020 r. Produkty mleczne eksportowano głównie na Ukrainę (5% wartości wywozu, 110 mln euro).
„W strukturze asortymentowej eksportu produktów mlecznych od lat dominującą pozycję (35% udział) zajmują sery i twarogi. W okresie styczeń–listopad 2021 r. wartość eksportu tej grupy towarowej wyniosła 837 mln euro i była o 11% większa niż w porównywalnym okresie 2020 r.” – czytamy dalej.
Źródło: ISBnews