Produkcja sprzedana w grupie PKD 29 (produkcja pojazdów samochodowych, przyczep i naczep) w Polsce wyniosła 59,3 mld zł w I kw., co oznacza wzrost o 22,6% r/r. Jeśli nie wystąpią nadzwyczajne okoliczności, w całym 2023 roku zostaną pobite nowe rekordy, prognozuje AutomotiveSuppliers. O ile wzrosty produkcji sprzedanej i eksportu są niemal pewne, to sytuacja w zatrudnieniu nadal jest jednak bardzo złożona, szczególnie w sektorze producentów środków transportu.
„Początek roku rozpoczął się znaczącym wzrostem. Musimy jednak pamiętać, w analogicznym okresie zeszłego roku, szczególnie w marcu, polski i europejski przemysł motoryzacyjny borykał się z przerwanymi łańcuchami dostaw na skutek rosyjskiej inwazji na Ukrainę” – powiedział partner w AutomotiveSuppliers Rafał Orłowski, cytowany w komunikacie.
Po raz pierwszy od wybuchu pandemii COVID-19 zatrzymany został spadek zatrudnienia, jeśli porównujemy dane rok do roku. Po I kw. 2023 roku przeciętne zatrudnienie w zakładach produkcyjnych pojazdów, przyczep i naczep oraz części i akcesoriów, zatrudniających więcej niż 9 osób (PKD 29) przekroczyło ponownie poziom 200 tys. i wyniosło 200,4 tys. osób. To 1,9% więcej (+3,6 tys.) niż przed rokiem, wskazano także.
„W grupie firm średnich i dużych (powyżej 49 osób) przeciętne zatrudnienie wyniosło po I kwartale br. 192 tys. wobec 187 tys. rok wcześniej (+2,7%). Liczba miejsc pracy wzrosła w każdej z grup: u producentów części i akcesoriów (PKD 29.3) do 144,3 tys. (+3,5 tys., +2,5%), u producentów pojazdów i silników (PKD 29.1) do 35,6 tys. (+1,7 tys., +2,3%), u producentów przyczep i naczep (PKD 29.2) do 12,1 tys. (+0,8 tys., +7,1%)” – czytamy dalej.
Pierwsze trzy miesiące tego roku przyniosły nienotowane dotychczas wyniki w eksporcie przemysłu motoryzacyjnego z naszego kraju. W całym I kw. wartość eksportu przemysłu motoryzacyjnego z Polski wyniosła 12,9 mld euro wobec 8,35 mld euro w analogicznym okresie zeszłego roku.
„W każdym miesiącu minionego kwartału eksport rósł o nie mniej niż 40%. W sumie w I kwartale wartość eksportu była wyższa od zeszłorocznych o 55,4%. Jednocześnie padł nowy rekord w eksporcie miesięcznym – 4,71 mld euro w marcu bieżącego roku” – dodał Orłowski.
Od kilku lat najważniejszą grupą eksportową są części i akcesoria. W I kwartale na rynki zagraniczne trafiły komponenty o wartości 4,34 mld euro. To nowy rekord dla tego okresu roku. W stosunku do analogicznego okresu 2022 roku nastąpił wzrost o 24,54%. Na części i akcesoria przypadło 33,66% całego eksportu sektora motoryzacyjnego z Polski.
W I kwartale br. eksport samochodów osobowych i towarowo-osobowych miał wartość 1,55 mld euro. To o 52,43% więcej niż rok wcześniej. Na tego typu pojazdy przypadło 12% całego eksportu sektora motoryzacyjnego z Polski (spadek rok do roku o 2,8 pkt proc.). Do najważniejszych rynków zbytu należą: Niemcy (24,62% całości, +25,39%), Włochy (15,65%, +57,77%) i Francja (6,14%, +5,23%), podano także.
„Jeśli nie wystąpią nadzwyczajne okoliczności, w całym 2023 roku zostaną pobite nowe rekordy. O ile wzrosty produkcji sprzedanej i eksportu są niemal pewne, to sytuacja w zatrudnieniu nadal jest bardzo złożona, szczególnie w sektorze producentów środków transportu. W ciągu najbliższych kilku, kilkunastu miesięcy zostaną zamknięte dwie fabryki autobusów (Wrocław, Słupsk), a w kolejnej (Starachowice) zostaje ograniczana produkcja. W efekcie zostanie zlikwidowanych ponad 3 tys. miejsc pracy” – zakończono.
AutomotiveSuppliers to firma, która od 2008 r. monitoruje przemysł motoryzacyjny w Polsce i w krajach Europy Środkowo-Wschodniej.
Źródło: ISBnews