W branży logistycznej 60% firm planuje duże inwestycje w tym roku, m.in. w rozwój łańcuchów dostaw. W przypadku handlu i produkcji taki plan zgłasza co trzecia firma, wynika z raportu „Confidence Index” CBRE.
„W decyzjach przedsiębiorców przebija się ostrożność. Stąd ich powściągliwe deklaracje dotyczące zwiększania nakładów inwestycyjnych m.in. na logistykę czy łańcuchy dostaw. Nie jest to jednak nic zaskakującego. Jeszcze co najmniej kilka miesięcy tego roku upłynie pod znakiem niepewności. Firmy na razie wolą wstrzymać się z decyzjami dotyczącymi ekspansji, inwestycji czy nawet zwiększania poziomu zatrudnienia. Przedsiębiorcy są jednak świadomi zmian, które przyniosła pandemia i tego, że aby za nimi nadążyć trzeba w przyszłości zaplanować inwestycje. Najpierw firmy skupią się na rozwoju m.in. logistyki, łańcucha dostaw, ale też nowoczesnych technologii czy popularnych ostatnio rozwiązaniach z zakresu zrównoważonego rozwoju” – powiedziała dyrektor w dziale badań i analiz w CBRE Agata Czarnecka, cytowana w komunikacie.
Z raportu „Confidence Index” CBRE wynika, że mniej przedsiębiorców z sektorów logistycznego, produkcyjnego i handlu planuje znaczne inwestycje w tym roku w porównaniu do poprzedniej edycji badania. 46% respondentów spodziewa się nakładów inwestycyjnych w tym obszarze, podczas gdy w poprzednim raporcie 74% wybrało właśnie tę odpowiedź. 54% respondentów nie spodziewa się znacznych nakładów inwestycyjnych, co jest konsekwencją niepewnej sytuacji rynkowej, która będzie ciążyć przedsiębiorcom jeszcze przez co najmniej kilka miesięcy, prognozują autorzy raportu.
Większy optymizm co do nakładów inwestycyjnych przejawiają operatorzy logistyczni. 60% z nich prawdopodobnie zainwestuje w nowe rozwiązania, podczas gdy chęć taką wyraża 32% producentów i detalistów, podkreślono.
Przedsiębiorcy z sektorów logistycznego, handlowego oraz produkcyjnego mają świadomość, że muszą dostosować swoje firmy do zmian, które przyniosła pandemia. Trzy najczęściej wybierane sposoby adaptacji do rzeczywistości po koronawirusie to: większe wykorzystanie oraz inwestycje w technologie (52%), dywersyfikacja bazy klientów w celu zmniejszenia profilu ryzyka (52%) oraz reagowanie na zmiany w międzynarodowych łańcuchach dostaw, czyli near-shoring (41%), wskazano również.
„Odpowiedzi operatorów logistycznych oraz producentów i sprzedawców detalicznych różniły się między sobą tylko nieznacznie. To pokazuje jak duża jest świadomość zmian, które przyniosła pandemia w różnych sektorach. Niektóre z nich są nieodwracalne i przedsiębiorcy wiedzą, że muszą ponieść koszty, żeby się do nich dostosować” – podsumowała Czarnecka.
Źródło: ISBnews