Spadku zamówień w IV kw. 2022 r. obawia się 42% firm handlowych, zaś 3% liczy na ich wzrost, wynika z badania Europejskiego Funduszu Leasingowego (EFL).
„EFL w badaniu Barometr po raz kolejny zapytał przedstawicieli polskiego handlu, czy w obecnej sytuacji społeczno-polityczno-gospodarczej sytuacja w ich branży w ciągu najbliższych 6 miesięcy poprawi się, pogorszy czy pozostanie bez zmian. Przedstawiciele branży handlowej, podobnie jak kwartał wcześniej, są największymi pesymistami wśród 6 badanych branż. 63% zapytanych odpowiedziało, że się pogorszy, a 28% – że pozostanie bez zmian. Dla porównania, w budownictwie 54% wskazało na pogorszenia, w HoReCa – 55%, a w produkcji – 49%” – czytamy w komunikacie.
Jeśli chodzi o prognozy dotyczące sprzedaży, 3% firm liczy na większe obroty, a 42% spodziewa się spadku zamówień w IV kwartale br. Połowa przedsiębiorstw liczy na podobną sprzedaż co kwartał wcześniej. Za niską sprzedażą idzie gorsza płynność finansowa firm handlowych – 41% firm obawia się słabszej kondycji finansowej, a 2% liczy na poprawę, podano także.
Ponad połowa firm handlowych odczuwa negatywny wpływ wojny za naszą wschodnią granicą na ich działalność (59%). 4 na 10 przedsiębiorców mówi, że wojna nie wpływa na nich w ogóle.
Subindeks Barometru EFL na IV kwartał br. dla branży handlowej wyniósł 47,2 pkt., o 1,7 pkt. więcej niż kwartał wcześniej. Uzyskany wynik pozostaje jednym z najniższych w ciągu ostatnich dwóch lat, wskazano.
„Tak jak się tego spodziewaliśmy, ostatni tegoroczny pomiar dla branży handlowej osiągnął wyższą wartość niż kwartał wcześniej. Jednak ta różnica na plus jest minimalna i najpewniej związana ze zbliżającym się sezonem świątecznym, kiedy naturalnie wydatki konsumpcyjne są ponadprzeciętne. Jak wynika z tegorocznego Barometru Providenta, Polacy na zorganizowanie świąt planują wydać średnio 1259 zł, o ok. 300 zł więcej niż w ubiegłym roku i ponad 500 zł więcej niż dwa lata temu. Taki wzrost wydatków w dużej mierze to efekt bardzo wysokiej inflacji. Perspektywa długoterminowa wciąż nie zapowiada się optymistycznie, wręcz firmy handlowe mają w głowach najbardziej pesymistyczny scenariusz wśród wszystkich sześciu badanych branż” – powiedział prezes EFL Radosław Woźniak, cytowany w komunikacie.
Wartość głównego indeksu Barometru EFL na IV kwartał 2022 roku wyniosła 47,2 pkt. Osiągnięty poziom jest o 0,4 pkt niższy niż w III kwartale 2022 roku.
Europejski Fundusz Leasingowy powstał w 1991 roku jako jedna z pierwszych firm leasingowych w Polsce. Od 2001 roku EFL jest częścią Grupy Crédit Agricole.
Źródło: ISBnews