Ze względu na korzyści z dotychczasowych wdrożeń 68% firm globalnych zamierza zwiększać inwestycje w generatywną AI, wynika z raportu Deloitte. Większa produktywność, wyższa innowacyjność oraz poprawa jakości oferowanych usług stanowią główne zalety zastosowania generatywnej sztucznej inteligencji w firmach. Obecnie jednak jedynie co czwarta organizacja czuje się przygotowana do stosowania generatywnej AI pod względem zarządzania ryzykiem i zgodności z regulacjami.
Raport „Deloitte’s State of Generative AI in the Enterprise” powstał na podstawie badania przeprowadzonego wśród ponad 2,7 tys. liderów biznesowych i technologicznych z 14 państwa. Jego wyniki wskazują, że choć rosną oczekiwania związane ze stosowaniem generatywnej AI, to wyzwaniem wciąż pozostaje jej wdrożenie i mierzenie korzyści z prowadzonych inwestycji. Do najczęściej wymienianych zalet związanych z adaptacją AI wciąż należy wzrost efektywności oraz produktywności (34%). Respondenci wskazują także na zwiększenie innowacyjności (12%), poprawę jakości dotychczas oferowanych produktów i usług (10%) oraz relacji z klientami (9%). Zapytani o czynniki, które przyczyniają się do maksymalizacji zwrotu z inwestycji w AI, liderzy zdecydowanie wskazali na potrzebę głębokiej integracji sztucznej inteligencji z funkcjami i procesami biznesowymi (22%), efektywne zarządzanie ryzykiem (13%) oraz dobór odpowiednich rozwiązań technologicznych (11%), podano.
Jak wynika z raportu, wiele inicjatyw podejmowanych przez firmy pozostaje na etapie pilotażu. Większość organizacji (68%) zdołała przenieść do fazy produkcji maksymalnie co trzecie rozważane zastosowanie generatywnej AI.
„Wyzwania związane z przejściem od fazy eksperymentów do pełnego wdrożenia i uzyskania wartości z inwestycji bardzo jasno pokazują, jak ważne dla powodzenia transformacji jest wyjście od potrzeb biznesowych, zrozumienie procesów w organizacji i właściwe zaplanowanie wdrożenia pod kątem technologicznym, jakości danych i aspektów regulacyjno-prawnych. Wszystko to wymaga doświadczenia, kompetencji oraz stworzenia efektywnego zespołu projektowego składającego się ze specjalistów z obszaru biznesu, technologii oraz działów prawnych i compliance. Obecnie jedynie ok. 5% dużych firm na świecie ocenia swoje wewnętrzne kompetencje w tym zakresie jako bardzo wysokie. Firmy te osiągają dwukrotnie wyższe efekty z wdrożeń generatywnej AI. W Polsce większość dużych firm również znajduje się na etapie testowania i eksperymentowania z zastosowaniami generatywnej AI. Patrząc na pozytywne wyniki wielu testów, coraz więcej z nich przechodzi do wdrożenia eksperymentów na większą skalę, aby osiągnąć pełne efekty biznesowe z generatywnej AI” – powiedział partner, lider zespołu Data & AI w Polsce, Deloitte Amadeusz Andrzejewski, cytowany w komunikacie.
Choć coraz więcej firm globalnych przechodzi do wdrażania rozwiązań bazujących na generatywnej AI, dla dwóch na pięć badanych organizacji wyzwaniem pozostaje ustalenie celów i mierzenie efektów z tych inwestycji. Najczęściej firmy decydują się na zastosowanie specjalnie opracowanych wskaźników efektywności (48%) czy monitorowanie zmian w efektywności pracowników (38%).
Przedstawiciele światowych firm byli także pytani o główne bariery w stosowaniu generatywnej sztucznej inteligencji. Trzy spośród pięciu wymienionych wyzwań mają związek z szeroko rozumianym zarządzaniem ryzykiem: obawy o zgodność z regulacjami (36% odpowiedzi), kwestia zarządzania ryzykiem (30%) oraz modeli zarządzania, tzw. governance (29%). Obecnie co czwarty respondent ocenia swoją organizację jako w pełni lub bardzo dobrze przygotowaną w zakresie zarządzania ryzykiem i zgodności z regulacjami, wskazano również.
„Najczęściej podejmowaną przez firmy strategią działania w obszarze poprawy zarządzania ryzykiem jest wdrożenie odpowiedniego modelu governance w zakresie wykorzystania narzędzi opartych na generatywnej AI (51% odpowiedzi). Niewiele mniejszy odsetek (49%) wskazań dotyczy podmiotów, które prowadzą aktywny monitoring regulacji. Z kolei 43% organizacji przeprowadza audyty i testy rozwiązań AI, a 37% decyduje się na szkolenia zespołów w zakresie identyfikacji i zarządzania ryzykiem różnego rodzaju” – czytamy dalej.
Jak wynika z raportu Deloitte, ponad połowa firm rezygnuje z niektórych zastosowań AI ze względu na wyzwania w zakresie jakości danych i procesu zarządzania nimi. Są to przede wszystkim niepewność co do możliwości wykorzystania wrażliwych informacji w opracowywanych modelach (58%), zarządzenie kwestią prywatności (58%) oraz bezpieczeństwa (57%).
Źródło: ISBnews