Zaufanie do swojego banku w kwestii ochrony danych osobowych i pieniędzy deklaruje 74% respondentów, 15% darzy swój bank ograniczonym zaufaniem, małe zaufanie deklaruje tylko 5%, a 6% nie ma zdania w tej kwestii, wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie Banku Millennium.
„Badanie 'Mobilny Portret Polaka’ pokazuje, że Polacy są coraz bardziej świadomi zagrożeń w internecie i podejmują konkretne działania, by się chronić. Natomiast pomimo rosnącego zagrożenia cyberatakami nadal zbyt wielu z nas podziela mylny i nadmierny optymizm, że to inni, a nie my sami możemy paść ofiarą internetowych przestępców. Aż 40% uczestników badanych dzieli się z innymi danymi do logowania, a niemal 45% nie stosuje się do jednej z najprostszych zasad bezpieczeństwa w sieci i nie weryfikuje zawartości otrzymanej wiadomości. To pokazuje, jak ważna jest ciągła edukacja w tym zakresie” – powiedział kierownik Zespołu Analiz i Raportowania w Departamencie Bezpieczeństwa Banku Millennium Jacek Cisło, cytowany w komunikacie.
Z badania wynika, że respondenci oceniają swoje poczucie bezpieczeństwa w internecie średnio na 3,5 (w pięciostopniowej skali). Mimo że 47% z nich czuje się w sieci bezpiecznie, to 35% porusza się po internecie z dozą niepewności, a co dziesiąty badany nie czuje się bezpiecznie.
Respondenci deklarują, że bardziej komfortowe jest dla nich korzystanie z bankowości. 74% respondentów ufa swojemu bankowi w kwestii ochrony danych osobowych i pieniędzy, 15% darzy swój bank ograniczonym zaufaniem, małe zaufanie deklaruje 5%, a 6% nie ma zdania w tej kwestii.
Jednocześnie respondenci zostali zapytani, jak sami chronią swoje dane osobowe i pieniądze. Nieco ponad 60% z nich nie podaje nikomu danych do logowania, 56% deklaruje, że nie klika w linki i nie otwiera załączników w e-mailach lub SMS-ach od nieznanych dostawców, a 49% nie zostawia na widoku swojej karty płatniczej. Co drugi badany unika robienia zakupów online w niesprawdzonych sklepach i uważnie czyta powiadomienia z aplikacji bankowej lub SMS-y, zanim potwierdzi płatność (47%). 45% uczestników badania zadeklarowało, że zabezpiecza swoje urządzenia hasłem lub PIN-em, tyle samo nie praktykuje zapisywania danych do logowania na kartkach ani w telefonie, zaś 40% korzysta z programów antywirusowych. Co około trzeci uczestnik badania przyznał, że ma zastrzeżony numer PESEL, na bieżąco aktualizuje aplikację bankową i system operacyjny lub korzysta z silnych haseł do logowania, wymieniono w materiale.
Przynajmniej jedną metodę internetowego oszustwa zna 94% badanych. Najczęściej wspominają o SMS-ach dotyczących nieopłaconych przesyłek (68%), fałszywych linkach w SMS-ach lub e-mailach (65%), SMS-ach o nieopłaconych rachunkach (61%), oszustwach na portalach sprzedażowych (59%) czy telefonach od fałszywego konsultanta (59%).
Badanie „Mobilny Portret Polaka” zrealizował w dn. 25-29 października 2024 roku Ogólnopolski Panel Badawczy Ariadna na zlecenie zespołu Public Relations Banku Millennium na reprezentatywnej próbie 1068 osób metodą CAWI.
Bank Millennium jest ogólnopolskim, uniwersalnym bankiem, działającym pod tą marką od 2003 roku. W roku 1992 akcje banku (wówczas BIG SA) jako pierwszej instytucji finansowej – zadebiutowały na GPW. Strategicznym akcjonariuszem Banku Millennium jest Banco Comercial Portugues (Millennium bcp) – największy komercyjny bank w Portugalii. Aktywa razem banku wyniosły 125,5 mld zł na koniec 2023 r.
Źródło: ISBnews