W Polsce 83% dyrektorów finansowych (CFO) dostrzega znaczenie sztucznej inteligencji (AI) w kontekście strategii biznesowej, ale proces adaptacji nowej technologii rozpoczęło na razie 8% firm, wynika z raportu firmy Deloitte „CE CFO Survey – Getting ready for the GenAI journey?”. Jednocześnie 40% ankietowanych ocenia, że jest jeszcze zbyt wcześnie, aby określić sposób, w jaki ich organizacje zamierzają korzystać ze sztucznej inteligencji. Inny wniosek raportu wskazuje, że dla połowy ankietowanych w Polsce i w regionie generatywna AI ma stanowić sposób na redukcję kosztów.
„Wraz z popularyzacją narzędzi bazujących na generatywnej sztucznej inteligencji rośnie świadomość znaczenia tej technologii dla działalności przedsiębiorstw. W Polsce już 83% badanych CFO dostrzega znaczenie AI w kontekście strategii biznesowej, co obok Rumunii jest najwyższym wynikiem w regionie. Co ciekawe, choć w Czechach i Słowacji podobną opinię podziela tylko co drugi ankietowany, to jednocześnie południowi sąsiedzi Polski wydają się być najbardziej zaawansowani w adopcji nowej technologii. 20% słowackich i czeskich CFO wskazało, że w ich firmach wdrażanie nowych rozwiązań AI już stało się częścią strategii biznesowej (w porównaniu do 8% w Polsce). Jednocześnie co czwarta środkowoeuropejska firma jest na etapie pozyskiwania wiedzy o AI, co jest tendencją widoczną także na naszym rynku. Patrząc całościowo na region Europy Środkowo-Wschodniej, co trzeci ankietowany CFO uważa, że jest jeszcze zbyt wcześnie, aby określić sposób, w jaki ich organizacje zamierzają korzystać ze sztucznej inteligencji. W Polsce jest to 40%. Jedynie 4% organizacji w regionie czeka i obserwuje działania konkurencji w zakresie implementacji AI” – czytamy w komunikacie poświęconym raportowi.
Różnicę w podejściu do inwestycji w AI widać także w zależności od sektora m.in. w postaci nakładów, jakie przedstawiciele danej branży zamierzają przeznaczać na rozwój nowej technologii. Liderem w tej kategorii w regionie jest sektor finansowy: niemal co drugi podmiot z tej branży planuje wydać na rozwój AI ponad 1% swojego budżetu. Podobna skala inwestycji rozważana jest przez 38% firm z sektora technologii, mediów oraz telekomunikacji oraz 37% podmiotów oferujących usługi biznesowe i profesjonalne. Najmniej gotowych do przeznaczania na AI więcej niż 1% budżetu znajduje się wśród przedstawicieli sektora przemysłowego (24%) oraz farmaceutycznego (20%), wymieniono.
Perspektywa braku stabilności warunków ekonomicznych w trakcie najbliższych 12 miesięcy skłania dyrektorów finansowych do poszukiwania w pierwszej kolejności narzędzi umożliwiających poprawę sytuacji finansowej ich organizacji. Dla połowy ankietowanych w Polsce i w regionie generatywna AI ma stanowić sposób na redukcję kosztów. Drugą z oczekiwanych przez nich korzyści jest poprawa dokładności modeli i prognoz, co może pomóc w szybszym reagowaniu na zmiany w otoczeniu biznesowym. Aktualnie jedynie co trzeci respondent wskazuje na korzyści w zakresie tworzenia nowych produktów i usług. Przewiduje się jednak, że w dłuższej perspektywie główną wartością z zastosowania generatywnej sztucznej inteligencji ma być zdolność do tworzenia innowacji i transformacji przedsiębiorstwa. Obecnie najwięcej zwolenników wykorzystania AI do innowacji w obszarze nowych produktów i usług pochodzi z Rumunii (42%) oraz Czech (40%), podczas gdy w Polsce takie zastosowanie nowych narzędzi wymienia co trzeci badany. Polscy respondenci w mniejszym stopniu widzą także możliwość wykorzystania nowej technologii w obsłudze klienta (17% vs. średnio do 34% dla regionu). Jednak w odróżnieniu od innych rynków polscy CFO jako jedną z głównych zalet generatywnej AI wymieniają możliwość zwiększenia skali swojej działalności (36% vs. średnio 22% dla pozostałych krajów), czytamy dalej.
Polscy respondenci, tak jak przedstawiciele pozostałych krajów Europy Środkowej, za kluczowe wyzwanie w procesie adaptacji nowej technologii uznają posiadanie odpowiednio wykształconych pracowników (71%, co jest najwyższym wynikiem w regionie) oraz kwestie związane z zasobami technologicznymi i jakością danych (58% w Polsce i 50% w regionie). Do najważniejszych wyzwań polscy ankietowani zaliczają dodatkowo konieczność zapewniania bezpieczeństwa danych i użytkowników (57% vs. średnia 41% dla regionu) oraz zgodność z przepisami prawa (24% vs. średnia 14%). W Europie Środkowej na trzecim miejscu na liście barier uplasował się koszt związany z inwestycją (48% wskazań), wynika także z raportu.
Raport CE CFO Survey – Getting ready for the GenAI journey? jest trzecim suplementem publikowanym w ramach 16. edycji badania Deloitte Central Europe CFO Survey, które przeprowadzono między październikiem a grudniem 2023 r. Publikacja zawiera analizę opinii około 500 dyrektorów finansowych, reprezentujących organizacje działające na 15 rynkach Europy Środkowej. Badani wypowiedzieli się na temat kluczowych korzyści i wyzwań związanych z wdrażaniem generatywnej AI.
Źródło: ISBnews