Bank Pocztowy zapoznał się z zarzutami prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) dotyczącymi naruszania zbiorowych interesów konsumentów w zakresie rozliczania kosztów pożyczek i kredytów konsumenckich spłaconych przed terminem i ściśle współpracuje z Urzędem w celu wyjaśnienia wszelkich wątpliwości i wypracowania pozytywnego rozwiązania, które będzie zgodne z oczekiwaniami prezesa UOKiK, poinformował rzecznik prasowy Banku Pocztowego Bartosz Trzciński.
„W związku z komunikatem Prezesa UOKiK informujemy, że Bank zapoznał się z zarzutami Prezesa UOKiK, a zagwarantowanie ochrony praw konsumentów stanowi priorytetową kwestię dla Banku Pocztowego. Dlatego Bank ściśle współpracuje z UOKiK w celu wyjaśnienia wszelkich wątpliwości i wypracowania pozytywnego rozwiązania, które będzie zgodne z oczekiwaniami Prezesa UOKiK” – napisał Trzciński w oświadczeniu przesłanym ISBnews.
UOKiK podał dziś, że prezes Urzędu Tomasz Chróstny postawił zarzuty naruszania zbiorowych interesów konsumentów Bankowi Handlowemu i Bankowi Pocztowemu, które – w ocenie Urzędu – nie rozliczają prawidłowo kosztów pożyczek i kredytów konsumenckich spłaconych przed terminem i nie zwracają pieniędzy konsumentom. Jak poinformował Chróstny, banki te wciąż negatywnie rozpatrują reklamacje dotyczące okresu sprzed wyroku TSUE.
W obu przypadkach zarzuty dotyczą niezwracania konsumentom proporcjonalnej części pobranych opłat w przypadku wcześniejszej spłaty kredytu, jeśli taka spłata nastąpiła przed wyrokiem TSUE, czyli 11 września 2019 r.
Jak podkreślił Urząd, większość instytucji finansowych dostosowała się już do wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) z 11 września 2019 r. w sprawie wcześniejszej spłaty kredytu konsumenckiego. TSUE przedstawił w nim interpretację art. 49 ustawy o kredycie konsumenckim zgodną z wcześniejszym stanowiskiem prezesa UOKiK wydanym w tej sprawie w 2016 r. i potwierdzonym w marcu 2020 r. Jeśli konsument spłacił pożyczkę przed terminem, bank lub inna instytucja finansowa musi odpowiednio obniżyć jej koszty. Dotyczy to zarówno odsetek przypadających na okres, o który została skrócona umowa, jak i innych kosztów, których poniesienie było niezbędne, aby uzyskać kredyt konsumencki na danych warunkach np. prowizji, opłaty przygotowawczej. Obniżenie kosztów pozaodsetkowych powinno przy tym nastąpić proporcjonalnie do okresu skrócenia umowy w oparciu o metodę liniową.
UOKiK podkreśla, że prowadzi jeszcze działania wobec kilku banków, od których oczekuje na dodatkowe wyjaśnienia. Są to: Santander Bank Polska, Santander Consumer Bank, Plus Bank, Nest Bank, Pekao i BOŚ.
Źródło: ISBnews
Bank Pocztowy to wstyd żebyście chcieli ominąć prawo..Cieszę się że UOKiK wziął sprawę w swoje ręce i w imieniu klientów tego banku doprowadzi sprawę do końca.A wykrety Banku będą bez podstawne.Juz czekam rok na złożona reklamacje.
Pani z Ewo jest szansa na uzyskanie zwrotu, również czekałem rok czasu. W styczniu 2021 otrzymałem ok. 80 procent zwrotu, walczę o resztę z pomocą Rzecznika Finansowego i UOKiK. Pozdrawiam Robert!
Moje nazwisko WITEK WIERA mam 82 lata pobieram emeryture ktura pszychodzi na konto
Banku pocztowego komornik pobiera mi z emerytury 440 zlotych 31 sierpniawplynela emerytura za wrzesien
bo pobieram miesionc do przodu i ta emerytura byla za wrzesien bank zablokowal mi calom emeryture 1283
zlote kture ZUS mi wyplaca po potronceniu 440 zlotych zostalam bez sriodkow do zycia
te pieniondze mial odebrac komornik z Siemianowic slonskich do tej pory bank przetszymuje te pieniondze bo komornik nie pobral tych pieniendzy nie mam zadnych ubocznych pieniendzy zostalam bez sriodkow do zycia co nie jest prawnie
jestem schorowanom osobom potszebuje pieniondze na oplaty na zycie i na lekarstwa za kture wydaje do 300
zlotych za miesionc zwonilam na infolinie obliczyli mi za miesonc sierpien a emerytura byla za wrzesien i do tej pory pieniondze som zablokowane na koncie bardzo prosze o pomoc dzienkuje