E-commerce zapewnia przedsiębiorcom niemalże nieograniczone możliwości biznesowe i umożliwia dotarcie do klientów na całym świecie. Czego muszą dowiedzieć się zainteresowani zakładaniem własnego sklepu internetowego? Odpowiedź na to pytanie należy poznać jeszcze przed poczynieniem pierwszych kroków w biznesie online.
Własny sklep – wprowadzenie
E-commerce stał się niezwykle ważną częścią współczesnego biznesu. Zapewnia on wielu firmom nowe możliwości handlowe.
Zakupy online stały się powszechne z trzech prostych powodów:
- są wygodne;
- zapewniają łatwy dostęp do wielu produktów (bez konieczności posiadania ich na stanie);
- mają potencjał docierać do klientów z całego świata.
Budowa własnego sklepu internetowego stała się dla wielu firm ogromną szansą na wzrost. Natomiast trzeba zaznaczyć, że działanie to wymaga starannego planowania m.in. wyboru odpowiednich narzędzi i platform.
Czy warto? Tak! Wejście do świata e-commerce może być pełne wyzwań, ale zapewnia niezliczone korzyści dobrze do tego przygotowanym przedsiębiorcom.
Wybór platformy e-commerce
Od czego zacząć tworzenie własnego sklepu? Od wyboru platformy e-commerce – będzie ona stanowić fundament sklepu i wpływać bezpośrednio na jego funkcjonowanie.
Podczas wyboru należy kierować się ważnymi czynnikami, czyli:
- trywialnością obsługi;
- dostępnymi integracjami (np. z systemami płatności i kurierami);
- elastycznością dostosowywania wyglądu sklepu;
- opłatami abonamentowymi;
- możliwościami skalowania działalności.
Nie wszystkie platformy nadają się dla początkujących przedsiębiorców. Niektóre z nich mogą być przytłaczające podczas stawiania pierwszych kroków online. Z tego powodu warto sięgnąć po powszechnie polecane rozwiązania.
Do platform szczególnie rekomendowanych da się zaliczyć m.in. Sky-Shop. System ten oferuje łatwe w użyciu narzędzia, szybkie wsparcie techniczne oraz różne integracje, a ponadto dostęp do wielu różnych i kluczowych platform sprzedażowych (np. Allegro). Więcej na ten temat można dowiedzieć się pod adresem internetowym https://blog.sky-shop.pl/platformy-sprzedazowe-ktore-warto-znac/.
Należy pamiętać o tym, że ostateczny wybór platformy e-commerce powinien być uzależniony przede wszystkim od indywidualnych potrzeb i celów biznesowych.
Wybór modelu biznesowego
Przedsiębiorcy mogą zdecydować się na wybór spośród kilku różnych modeli biznesowych:
- B2C (business to consumer);
- B2B (business to business);
- D2C (direct to consumer);
- dropshipping;
- subskrypcje.
Ostatnimi czasy dużą popularnością cieszy się dropshipping – w jego ramach sklep internetowy pełni rolę pośrednika, przyjmując zamówienia, które są następnie realizowane przez współpracujących dostawców. To model niskokosztowy, ale ryzykowny. Jest on polecany dla osób chcących spróbować swoich sił w e-commerce po raz pierwszy.
Wybór konkretnego modelu biznesowego należy uzależnić od:
- typu produktów;
- grupy odbiorców;
- marketingu.
Przemyślane podejście powinno zapewnić zainteresowanym pożądany zysk finansowy i osiągnięcie sukcesu w branży.
Optymalizowanie sklepu
Platforma i model biznesowy już wybrane? Następnie trzeba zająć się optymalizacją sklepu. Konsumenci pożądają wygodnych i satysfakcjonujących doświadczeń zakupowych. Przemyślane działania w tym zakresie mogą przyczynić się do zwiększenia konwersji i poprawić pozycjonowanie w wynikach wyszukiwania.
Proces ten można rozpocząć np. od stworzenia sensownego projektu UX/UI. Internauci wybierają sklepy łatwe pod względem nawigacyjnym. Wszystkie kluczowe elementy interfejsu muszą być intuicyjne i zrozumiałe nawet dla osób sporadycznie korzystających z komputerów i urządzeń mobilnych.
Oprócz tego należy zwrócić uwagę na:
- szybkość ładowania strony;
- responsywność;
- optymalizację SEO;
- stopień bezpieczeństwa.
Niektórzy zainteresowani decydują się na wykorzystywanie testów A/B. Metoda ta ułatwia znalezienie efektywnych rozwiązań i przetestowanie ich w praktyce.
Regularne monitorowanie wyników i optymalizacja strategii pozwala skutecznie zwiększyć rozpoznawalność marki i sprzedaż produktów.
Content pomocniczy
Pisanie bloga, tworzenie poradników i materiałów edukacyjnych zwiększa zaangażowanie klientów, a także wspiera działania SEO. Warto zadbać o bieżące aktualizowanie informacji o pobocznych produktach i bieżących rabatach.
To wszystko przekłada się bezpośrednio na większe zarobki.
Opracowywanie marketingu
Niemalże na sam koniec przychodzi pora na opracowanie planu marketingowego. Swój biznes można zacząć od obecności na platformach społecznościowych – Facebooku oraz Instagramie. Pozwala to zbudować bezpośredni kontakt z klientami i kreatywnie promować produkty lub usługi.
Relację z konsumentami może wzmocnić regularne wysyłanie newsletterów. Nie mogą być one spamem! Powinny zawierać wyłącznie przydatne dla internautów treści, czyli np. przypomnienia o rabatach lub nowościach. Dobrze jest tworzyć je w personalizowany sposób.
Ponadto można skusić się na wykorzystanie:
- reklam PPC;
- programów lojalnościowych;
- pozytywnych opinii (m.in. w zakładce „o nas”).
Czasami nie warto ryzykować, a zatrudnić w tym celu eksperta zewnętrznego. Wówczas zyskuje się pewność tego, że działania reklamowe przyniosą realne efekty.
Obsługiwanie klientów
Ostatnia kwestia to aktywne obsługiwanie klientów. Osoby budujące swój sklep muszą upewnić się, że stworzą narzędzia przeznaczone do szybkiego rozwiązywania problemów.
Oznacza to konieczność stworzenia polityki zwrotów, działu FAQ, a nawet czatu na żywo (np. ze wsparciem kanałów e-mail). Pozytywne doświadczenia z obsługą budują pozytywne skojarzenia, a tym samym zwiększają szansę na ponowne zakupy.
Podsumowanie
Budowa sklepu internetowego wymaga starannego planowania i zrozumienia kluczowych aspektów prowadzenia biznesu online. Dzięki właściwemu podejściu i odpowiedniej strategii da się stworzyć miejsce, które przyciągnie klientów i zapewni firmie długotrwały sukces. Należy próbować różnych metod oraz rozwiązań – być może niektóre z nich okażą się strzałem w dziesiątkę.
Artykuł sponsorowany