Centrum Projektów Polska Cyfrowa (CPPC) zakończyło podpisywanie umów i porozumień na dofinansowanie w ramach Działania FERC 02.01. Dziewięć instytucji otrzyma pieniądze na swoje projekty, które łącznie wyniosą ponad 726 mln zł, podało Ministerstwo Cyfryzacji. Dzięki tym inwestycjom, obywatele oraz przedsiębiorcy będą mogli załatwiać więcej spraw online, bez konieczności wizyty w urzędzie, podkreślono.
„Usługi cyfrowe mają jeden cel – ułatwiać życie obywateli. Zmierzamy do tego celu poprzez realizację projektów w każdej płaszczyźnie funkcjonowania państwa – tak, aby wszędzie Polki i Polacy mogli odczuć, że ich życie staje się wygodniejsze. Kiedy pracują, kiedy organizują swój czas wolny oraz kiedy chcą załatwić swoje sprawy w urzędzie” – powiedział wicepremier i minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski, cytowany w komunikacie.
Nowe e-usługi pozwolą obywatelom oszczędzać czas i uniknąć kolejek w urzędach. Będą one szczególnie pomocne dla osób starszych i z niepełnosprawnościami, które mogą mieć trudności z poruszaniem się. Teraz wiele spraw będzie można załatwić bez wychodzenia z domu, podkreślono w materiale.
Dofinansowanie obejmuje następujące projekty:
* Dostęp do publikacji naukowych – Nowa Academica
Projekt „Nowa Academica” umożliwi dostęp do cyfrowych wersji książek i artykułów naukowych w bibliotekach w całej Polsce. Czytelnicy będą mogli korzystać z jednego konta w wielu placówkach. Projekt będzie realizować Biblioteka Narodowa.
* Elektroniczna obsługa ubezpieczeń – Platforma eUFG
Zakłady ubezpieczeń zyskają nową platformę do zawierania umów kupna-sprzedaży pojazdów, które będzie można podpisać i przesłać drogą elektroniczną do urzędów. Platforma zapewni również dostęp do historii szkód pojazdu. Projekt będzie realizować Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny.
* Składanie pozwów online – EPU 3.0
Nowa wersja Elektronicznego Postępowania Upominawczego (EPU) pozwoli obywatelom i przedsiębiorcom składać pozwy przez internet oraz uzyskiwać szybki dostęp do akt spraw online. Projekt będzie realizować Ministerstwo Sprawiedliwości.
* Cyfrowe zamawianie map – Zasoby geodezyjne online
Integracja państwowego zasobu geodezyjnego umożliwi obywatelom zamawianie map i innych dokumentów online, bez konieczności zakładania kont lokalnych. Dane będą dostępne w formie cyfrowej. Projekt będzie realizować Główny Urząd Geodezji i Kartografii (GUGiK).
* Szybsze odszkodowania – System Obsługi Szkód i Regresów (SOSiR)
Nowy system Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego (UFG) usprawni proces wypłaty odszkodowań oraz dochodzenie należności, co przyspieszy rozliczenia i uprości procedury. Projekt będzie realizować Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny.
* Nowy system CRM – Lepsza obsługa podatników
Ministerstwo Finansów modernizuje system CRM (ang. customer relationship management, CRM – zarządzanie relacji z klientami) w Krajowej Administracji Skarbowej, co poprawi jakość obsługi podatników w całym kraju. Projekt ma na celu usprawnienie kontaktu z milionami klientów. Projekt będzie realizować Departament Kluczowych Podmiotów Ministerstwa Finansów.
* Elektroniczna refundacja leków – System SOLR 2.0
Ulepszony system obsługi list refundacyjnych (SOLR 2.0) ułatwi składanie wniosków o refundację leków oraz wyrobów medycznych i przyspieszy proces wydawania decyzji. Projekt będzie realizować Centrum e-Zdrowia.
* Nowe e-usługi dla pacjentów – Platforma P1
W ramach projektu P1 pacjenci zyskają dostęp do e-karty zdrowia dziecka, e-zleceń na badania i innych dokumentów medycznych, co ułatwi kontakt z lekarzami i poprawi jakość opieki zdrowotnej. Projekt będzie realizować Centrum e-Zdrowia.
* Elektronizacja umów o pracę online
Przedsiębiorcy będą mogli zawierać umowy o pracę i zlecenia w formie elektronicznej za pośrednictwem systemu Biznes.gov.pl, co uprości procesy kadrowe i przyspieszy obieg dokumentów. Projekt będzie realizować Ministerstwo Rozwoju i Technologii.
CPPC pomaga organizacjom, instytucjom i firmom realizować projekty finansowane z funduszy Unii Europejskiej. Projekty te mają na celu m.in. zapewnienie dostępu do internetu dla wszystkich obywateli, edukację Polaków w zakresie nowych technologii, digitalizację dorobku kulturalnego i naukowego, a także cyfryzację administracji publicznej, by można było załatwiać wiele spraw online, bez wychodzenia z domu.
Źródło: ISBnews