Grupa Unimot sprowadziła do Polski olej napędowy ze Stanów Zjednoczonych, podała spółka. Tankowiec Eldia o pojemności 38 tys. ton przypłynął bezpośrednio z rafinerii Garyville w Luizjanie.
We wtorek, 14 lutego, zakończył się jego rozładunek w porcie w Gdyni, skąd za pośrednictwem hubu paliwowego w Dębogórzu olej napędowy trafi do klientów Grupy Unimot, podkreślono.
„Tak jak zapowiadaliśmy, intensywnie wykorzystujemy nasze szerokie kontakty handlowe, w tym potencjał naszego biura tradingowego w Genewie, żeby zapewnić dostawy oleju napędowego do Polski po wprowadzeniu sankcji na rosyjskie produkty ropopochodne. Dostawa ze Stanów Zjednoczonych została zrealizowana bez konieczności wykorzystania naszego terminalu przeładunkowego w Danii, ponieważ towar przypłynął bezpośrednio do Polski największym tankowcem, jaki może zostać obsłużony przez port w Gdyni, czyli statkiem o pojemności 38 tys. ton. Terminal w Danii pozwala nam na obsłużenie największych tankowców o pojemności 100 tys. ton i prowadzimy rozmowy dotyczące takich dostaw z kontrahentami na całym świecie” – powiedział wiceprezes ds. handlowych Robert Brzozowski, cytowany w komunikacie.
Grupa Unimot przygotowywała się do uniezależnienia od dostaw paliw z Rosji od momentu wybuchu wojny w Ukrainie. W związku z tym na początku kwietnia 2022 r. spółka wynajęła terminal w duńskim Gulfhavn, który umożliwia przeładunek oleju napędowego z największych tankowców przypływających do Europy z innych kierunków niż Rosja oraz dalszy transport paliwa do Polski, a także – w razie potrzeby – do wszystkich innych portów w basenie Morza Bałtyckiego. Dzięki niemu do tej pory zrealizowane zostały trzy dostawy oleju napędowego – dwie z Arabii Saudyjskiej i jedna z Indii. Umowa dotycząca wynajęcia terminalu została zawarta na rok z możliwością jej przedłużenia, z czego Grupa Unimot już skorzystała i przedłużyła ją o kolejny rok, wynika z materiału.
W latach 2021-2022 Unimot sprowadzał produkt również z rafinerii europejskich, w tym ze Szwecji, Finlandii, Niemiec i Holandii, bezpośrednio do portu w Gdyni. Są to kierunki, z których Grupa zamierza korzystać również teraz, po wprowadzeniu sankcji na produkty ropopochodne z Rosji.
Unimot specjalizuje się w obrocie olejem napędowym, biopaliwami, gazem płynnym (LPG), gazem ziemnym (w tym LNG) oraz energią elektryczną. Jako członek międzynarodowego stowarzyszenia Avia International, od 2017 roku rozwija w Polsce sieć stacji paliw pod marką Avia. W 2020 r. spółka weszła na rynek fotowoltaiki z marką Avia Solar. W marcu 2017 r. spółka zadebiutowała na rynku głównym GPW po przejściu z NewConnect. Spółka miała 8,21 mld zł skonsolidowanych przychodów w 2021 r.
Źródło: ISBnews