Liczba rejestracji używanych samochodów osobowych i dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej (DMC) do 3,5 tony sprowadzonych do Polski w kwietniu wyniosła 66 658 sztuk i wykazała spadek na poziomie 4,2%, podał IBRM Samar.
„Łącznie od początku roku do końca maja import wyniósł 318 357 sztuk, o 5% mniej niż rok wcześniej. Zdecydowaną większość sprowadzonych pojazdów – dokładnie 290 845 sztuk – stanowią samochody osobowe, których rejestracje wykazały spadek o 4,6%. Tegoroczny import samochodów użytkowych – 27 512 sztuk – jest o 9,1% mniejszy niż przed rokiem” – czytamy w komunikacie.
Średni wiek aut sprowadzonych w maju bieżącego roku osiągnął dokładnie 12,8 roku, a po pięciu miesiącach wynosi 12,99 roku. Decydujący wpływ na taki wynik ma wiek aut osobowych, który przekroczył 13 lat (13,08), a w przypadku silników benzynowych coraz bardziej zbliża się do poziomu 14 lat (13,94 roku).
W rankingach popularności marek od lat niewiele się zmienia. Wśród samochodów osobowych pierwsze miejsce zajmuje Volkswagen, a w kategorii aut dostawczych – Renault. Jest jednak istotna zmiana na liście popularności modeli: o ile pierwsze miejsce zajmuje nadal Audi A4, na drugą pozycję awansował Volkswagen Golf, wyprzedzając o 4 sztuki Opla Astrę, ubiegłorocznego lidera importu. W segmencie pojazdów dostawczych najpopularniejszy jest niezmiennie Renault Master.
Ranking Top 20 krajów, z których w bieżącym roku najczęściej importowane są samochody do Polski, przedstawia się następująco:
1. Niemcy – 167 456 szt. (-8,8%)
2. Francja – 39 375 szt. (-7,6%)
3. Belgia – 21 898 szt. (2,3%)
4. Holandia – 17 762 szt. (8,1%)
5. Stany Zjednoczone – 15 409 szt. (2,9%)
6. Szwecja – 9 566 szt. (29,9%)
7. Włochy – 8 953 szt. (-7,9%)
8. Dania – 8 039 szt. (6,7%)
9. Austria – 7 897 szt. (-12,2%)
10. Szwajcaria – 7 832 szt. (-7,7%)
11. Norwegia – 2 360 szt. (30,1%)
12. Kanada – 1 867 szt. (-16,8%)
13. Czechy – 1 763 szt. (21,8%)
14. Wielka Brytania – 1 468 szt. (-14,8%)
15. Finlandia – 1 323 szt. (22%)
16. Luksemburg – 1 133 szt. (-7,8%)
17. Hiszpania – 855 szt. (-13,1%)
18. Litwa – 562 szt. (35,1%)
19. Japonia – 553 szt. (-2,5%)
20. Słowacja – 396 szt. (15,5%)
Uwagę zwraca duży spadek importu z Niemiec, które jednak pozostają najważniejszym źródłem używanych samochodów (z udziałem 52,6%). Wzrostami w TOP10 wyróżniają się natomiast Holandia (+8,1%) i kraje skandynawskie: Szwecja (+29,9%) i Norwegia (+30,1%).
Źródło: ISBnews