InPost oczekuje w Polsce w tym roku od wysokich kilkunastu do średnich dwudziestu kilku procent wzrostu wartości sprzedanych produktów (GMV), co oznacza wysoki jedno- lub niski dwucyfrowy wzrost wolumenu, podała spółka. InPost nie wyklucza, że większość, jeśli nie cały wzrost marży skorygowanego zysku EBITDA w Polsce za ub.r. zostanie odwrócony w 2022 r.
„Oczekuje się, że dynamiczny nominalny wzrost GMV będzie wspierany przez wysoką inflację; wzrost polskiego GMV od wysokich kilkunastu do średnich dwudziestu kilku [procent], co oznacza wysoki jedno- lub niski dwucyfrowy wzrost wolumenu w oparciu o obecną prognozę inflacji” – czytamy w prezentacji odnośnie perspektyw na 2022 r.
InPost spodziewa się, że przewyższy wzrost rynku we wszystkich swoich głównych regionach geograficznych i zwiększy udział ilościowy w rynku w tym roku.
„Spodziewamy się presji na marże spowodowanej cenami paliw i inflacją kosztów pracy. Biorąc pod uwagę obecną nieprzewidywalność scenariuszy wojny na Ukrainie oraz brak widoczności wpływu na ceny energii i żywności, w tym szoków cenowych i poważnych zakłóceń w dostawach, jest zbyt wcześnie, aby określić dokładny wpływ na marże w 2022 roku. Jednak przy obecnych oczekiwaniach makroekonomicznych i poziomach cen ropy naftowej jest prawdopodobne, że większość, jeśli nie cały wzrost marży skorygowanego zysku EBITDA w Polsce za rok 2021 zostanie odwrócony w roku 2022” – czytamy dalej.
W 2021 r. marża skorygowanego zysku EBITDA InPost w Polsce wzrosła do 46,1% z 41,3% w 2020 r.
Wśród celów na 2022 r. InPost wymienił także wykorzystanie przyspieszenia ekspansji w Polsce i dalsze zwiększanie zasięgu sieci Paczkomatów także na obszarach wiejskich.
„Jesteśmy nadal przekonani o naszym potencjale wzrostu i oczekujemy, że w perspektywie średnioterminowej wolumeny będą rosły w tempie od średnich do wysokich kilkunastu [procent] CAGR” – czytamy dalej.
„Biorąc pod uwagę możliwość rozwoju w Polsce i we Francji w tempie szybszym niż średnia rynkowa, inwestycje na tych rynkach będziemy traktować priorytetowo. W perspektywie średnioterminowej spodziewamy się, że w Polsce znacząco zmniejszymy nakłady inwestycyjne, ponieważ jesteśmy bliscy ukończenia budowy sieci APM [automated parcel machine – automatów paczkowych] o dużej gęstości i wysokim komforcie oraz wspierającej ją infrastruktury logistycznej” – napisano także w prezentacji.
Cele na 2022 r. obejmują także przyspieszenie transformacji spółki Mondial Relay, „by zapewniała najlepszą w swojej klasie obsługę klienta w ramach sieci PUDO oraz zapewnienie najwyższej satysfakcji konsumentów dzięki prostocie i wygodzie korzystania z Paczkomatów, których liczba tylko we Francji wzrośnie o 2 do 3 tysięcy maszyn”, podano w komunikacie.
Odnośnie Wielkiej Brytanii, w tym roku planowane jest rozważne skalowanie działalności: skupienie na młodych osobach zainteresowanych modą, które korzystają z oferty wielu sprzedawców i ciągłe zwiększanie gęstości zasięgu sieci w kluczowych aglomeracjach.
InPost zapowiedział także „dalsze, konsekwentne wdrażanie strategii ESG w całej organizacji tak, by InPost zapewniał nie tylko najlepszą w swojej klasie usługę, ale także był najbardziej zrównoważonym biznesem w swoim sektorze”.
InPost to platforma dostaw dla e-commerce. Założony w 1999 roku przez Rafała Brzoskę w Polsce, InPost posiada sieć Paczkomatów w Polsce, Wielkiej Brytanii i Włoszech, a także świadczy usługi kurierskie i fullfilment dla sprzedawców e-commerce w Polsce. W lipcu 2021 r. sfinalizował przejęcie francuskiej spółki Mondial Relay. W styczniu 2021 r. InPost zadebiutował na giełdzie Euronext Amsterdam.
Źródło: ISBnews