Inspekcja Handlowa przeprowadziła kontrolę ponad 50 lokali gastronomicznych, szczególną uwagę zwracając na rzetelność obsługi konsumentów oraz prawidłowość uwidaczniania cen towarów, potraw i napojów, podał Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). Ponad 60% ze skontrolowanych lokali nie przestrzegało przepisów.
„Od kwietnia do połowy maja skontrolowano 53 placówki gastronomiczne, z czego w 32 (60,4%) odnotowano następujące nieprawidłowości:
1. nierzetelna obsługa konsumentów, polegająca na:
– zaniżonej pojemności napojów alkoholowych, co skutkowało zapłatą wyższej ceny przez konsumentów,
– wydaniu konsumentowi za małej porcji w stosunku do deklarowanej;
2. nieprzestrzeganie przepisów o uwidacznianiu cen w 22 placówkach, w tym:
– brak jakichkolwiek cen stwierdzono w 4 placówkach,
– uwidocznienie cen w sposób niejednoznaczny dla konsumenta stwierdzono w 18 placówkach,
– informacje o cenach niewidoczne dla konsumenta stwierdzono w 3 placówkach;
3. stosowanie nielegalizowanych przyrządów pomiarowych (10 przypadków)” – czytamy w komunikacie.
W związku ze stwierdzonymi nieprawidłowościami nałożono 5 mandatów karnych na łączną kwotę 700 zł na osoby odpowiedzialne za popełnienie wykroczeń; do sądów rejonowych skierowano 6 wniosków o ukaranie sprawców wykroczeń; o nieprawidłowościach poinformowano inne organy, w tym: właściwe urzędy miar, urząd skarbowy, wymienił UOKiK.
Kontrolowane lokale znajdowały się m.in. w Świnoujściu, Giżycku, Sopocie, Krakowie i Wrocławiu.
Źródło: ISBnews