Amica ocenia, że ma za sobą relatywnie dobry IV kwartał 2024 roku, ale wciąż odczuwa słabość popytu konsumpcyjnego w Europie przy utrzymywaniu się wysokiej bazy kosztowej dla firm przemysłowych. Jednocześnie zauważa, że realizacja strategii „Back to Profitability” przynosi pozytywne rezultaty, podała spółka, komentując wstępne wyniki za 2024 r.
„Dokonaliśmy wielu efektywnych działań optymalizacyjnych i dostosowawczych, czego pozytywne efekty są widoczne już w naszych wynikach finansowych. Otoczenie z pewnością nas nie rozpieszczało – w roku 2024 cała europejska branża AGD doświadczała dekoniunktury, a słabszy popyt konsumencki współistniał z wysokimi kosztami surowców czy komponentów oraz wyższymi wynagrodzeniami pracowników. Niekorzystna była dla nas również blokada Morza Czerwonego dla żeglugi handlowej. Mimo tych przeciwności osiągnęliśmy wyniki, z których możemy być zadowoleni i które są dobrym punktem wyjścia do realizacji założeń strategicznych” – powiedział wiceprezes ds. finansów Michał Rakowski, cytowany w komunikacie.
Grupa Amica opublikowała wstępne, szacunkowe dane finansowe za rok 2024. Wynika z nich, że pomimo spadku przychodów o 9% r/r, do niecałych 2,6 mld zł, Amica potrafiła zwiększyć rentowność EBITDA do 4,9%, osiągając 125,4 mln zł zysku na tym poziomie. Choć był to spadek o 9% r/r, to należy zaznaczyć, że była to wyraźnie lepsza dynamika niż narastająco po trzech kwartałach (-29%). Wzrosła również rentowność na poziomie brutto, dzięki czemu skonsolidowany wynik brutto zwiększył się w całym 2024 roku o 22% r/r, do 28 mln zł (tymczasem po trzech kwartałach narastająco wykazana została strata brutto). Grupa Amica szacuje również znaczący wzrost zysku netto w stosunku do poprzedniego roku, a szacowany poziom za rok 2024 ma wynieść 13,2 mln zł, podała Amica.
Finalne wyniki finansowe oraz szczegółowe informacje i zestawienia zostaną zawarte w raporcie rocznym Grupy Amica, którego publikacja jest zaplanowana na 11 kwietnia br.
W ramach realizacji długoterminowej strategii „Back to Profitability”, zaprezentowanej we wrześniu zeszłego roku, Grupa Amica zamierza dojść do wzrostów sprzedaży powyżej 7% rocznie od roku 2030 przy oczekiwanej rentowności EBITDA na poziomie 5% w roku 2027 oraz 7% w latach 2030+. Celem jest też wzrost wskaźnika RONA (zwrot z aktywów netto) do 14% w roku 2027 oraz przekroczenie 17% w latach 2030+. Spółka zamierza utrzymać wskaźnik długu netto do EBITDA poniżej 2 oraz zwiększyć marżę brutto na sprzedaży produktów w roku 2027 do 25% oraz do 28% w latach 2030+, przypomniano także.
Amica jest producentem sprzętu AGD, notowanym na warszawskiej giełdzie od 1997 r.; wchodzi w skład indeksu sWIG80. W 2023 r. miała 2,84 mld zł skonsolidowanych przychodów.
Źródło: ISBnews