Kolejowe przewozy towarowe w Polsce wyniosły 243,6 mln ton w 2021 r., co oznacza wzrost o 9,1% r/r, podał Urząd Transportu Kolejowego (UTK). Masa ładunków w ub.r. była większa także od tej z 2019 r. – o 3,1%. Spółka PKP Cargo utrzymała pozycję lidera pod względem masy przewiezionych towarów (36,7%) i pracy przewozowej (40,7%).
„W przewozach towarowych w 2021 r. w porównaniu z 2020 r. sytuacja była stabilniejsza, na rynku nie było już takiej dozy niepewności, a przewoźnicy dostosowali się do nowych realiów. Słabszymi miesiącami były jedynie styczeń i luty, ale od marca przewozy były już na stabilnym poziomie. W ostatniej dekadzie jedynie w 2018 r. została przewieziona większa masa towarów. Mimo to zauważalna jest tendencja utraty przez transport kolejowy udziałów w rynku względem transportu drogowego. W Polsce z roku na rok sukcesywnie zwiększa się masa i wolumen przewiezionych dóbr, jednak dane pokazują, że to transport drogowy w głównej mierze jest beneficjentem tych zmian. W perspektywie całego rynku niepokojący jest fakt, że transport towarów koleją jest ciągle za mało konkurencyjny w stosunku do transportu drogowego” – skomentował prezes UTK Ignacy Góra, cytowany w komunikacie.
Praca przewozowa w 2021 r. wyniosła niemal 56 mld tonokilometrów – wzrost o 3,8 mld tonokilometrów (7,2%). Praca eksploatacyjna osiągnęła poziom 81,6 mln pociągokilometrów, co oznaczało wzrost o 4,1 mln pociągokilometrów (5,3%). Średnia odległość przewozu ładunków wyniosła w 2021 r. 230 km – o 4 km mniej w porównaniu do 2020 r.
Masa ładunków w 2021 r. była większa także od tej z 2019 r. Przewieziono o 7,2 mln ton więcej (3,1%). W zakresie pracy przewozowej wzrost wyniósł 0,1%, co przełożyło się na 78 mln tonokilometrów, a w zakresie pracy eksploatacyjnej miał miejsce spadek o -0,9%, czyli 0,7 mln pociągokilometrów. Średnia odległość zmniejszyła się o 6,7 km, podano także.
Spółka PKP Cargo utrzymała pozycję lidera pod względem masy przewiezionych towarów (36,7%) i pracy przewozowej (40,7%). Przewoźnik zakończył 2021 r. wynikiem 89,3 mln ton, co oznaczało wzrost przewozów o 9,2% r/r. Jednocześnie zwiększył nieznacznie swój udział w rynku (0,04 pkt proc.). Na drugim miejscu w zestawieniu pozostało DB Cargo Polska z udziałem na poziomie 16,8%. W tym przypadku udział zmniejszył się o 0,1 pkt proc. pomimo zwiększonej masy towarów przewiezionych przez tę spółkę. Trzeci podmiot w zestawieniu – Lotos Kolej – również odnotował wzrost masy przewożonych towarów i jednocześnie spadek udziału o 0,32 pkt proc. Łącznie trzech głównych przewoźników posiadało udział na poziomie 58,8%, czytamy dalej. Liczba przedsiębiorstw, których udział w rynku był równy lub większy niż 0,5%, była taka sama i wyniosła 25 podmiotów, jednak nastąpiła zmiana pozycji na rynku niektórych przewoźników w stosunku do wyników sprzed roku. Swoją pozycję rynkową umocnili również inni mniejsi przewoźnicy.
PKP Cargo zwiększyło w stosunku do poprzedniego roku udział w pracy przewozowej o 0,1 pkt proc. Druga była spółka Lotos Kolej, której udział zmniejszył się o 0,36 pkt proc. Nastąpiła jednak zmiana na kolejnym miejscu. Miejsce DB Cargo z 2020 r. zajęła spółka PKP LHS, której udział wzrósł o 0,21 pkt proc. Trzy wiodące spółki posiadały łączny udział na poziomie 55,9%. Zwiększyła się również liczba przedsiębiorstw, których udział w pracy przewozowej w skali roku był większy niż 0,5%. W 2020 r. były to 23 spółki, a w 2021 r. ich liczba wzrosła do 25, wyliczył UTK.
„Na przestrzeni 2021 r. zauważalne były zmiany w strukturze udziałów przewoźników towarowych w rynku. Firmy, które funkcjonują dopiero od kilku lat, systematycznie zwiększają swoją rolę. O przyznanie licencji występują też nowe podmioty, widząc możliwości rozwoju tej gałęzi transportu. Zmiany te widać na kilku płaszczyznach – w transporcie intermodalnym, wewnątrzkrajowym, świadczeniu usługi tylko w określonym regionie lub wykorzystaniu transportu kolejowego na własne potrzeby, by uprościć łańcuch dostaw” – podsumował urząd.
Źródło: ISBnews