Na polskim rynku przeprowadzono 328 transakcji fuzji i przejęć w 2021 r., wynika z raportu M&A Index Poland, przygotowywanego przez Navigator Capital oraz Fordata. Liczba ta jest o ok. 43% wyższa niż rok wcześniej. Autorzy raportu spodziewają się, że w 2022 roku aktywność na tym rynku będzie nieco niższa.
„Transakcją o najwyższej wartości w ubiegłym roku było przejęcie polskich aktywów spółki ubezpieczeniowej Aviva przez Allianz SE, branżową spółkę notowaną na giełdzie we Frankfurcie i wchodzącą w skład indeksu DAX. Poprzez transakcję, Aviva chciałaby zredukować zadłużenie grupy, a także rozwinąć się na swoich dominujących rynkach, jakimi są Wielka Brytania, Irlandia oraz Kanada. Niemiecki potentat ubezpieczeniowy dzięki przeprowadzonej transakcji został drugim największym ubezpieczycielem we wzrostowym regionie CEE” – czytamy w komunikacie poświęconym raportowi.
W 2021 r. najwięcej zmian właścicielskich odnotowano wśród spółek z branży media/IT/telecom – 26% oraz FMCG – 11%. Wśród podmiotów kupujących dominowały firmy z branży media/IT/telecom – 22% i fundusze PE/VC – 10% oraz przedsiębiorstwa z obszaru biotechnologii oraz ochrony zdrowia – 9%. Ponad 62% sprzedających stanowili inwestorzy prywatni, drugą najczęściej zbywającą swoje udziały grupą były fundusze private equity/venture capital – 9%.
W tym roku zaobserwowano dwie transakcje zawarte w sektorze TMT, których wartość przekroczyła barierę 1 mld euro, tj. przejęcie infrastruktury Polkomtel przez hiszpański Cellnex oraz zakup UPC – wiodącego dostawcy usług cyfrowych – przez Play Communications.
„Roczna liczba przejęć w sektorze TMT wzrosła z 52 w 2020 roku do aż 85 w 2021. Bardzo duże znaczenie miał e-commerce, którego wzrost w minionym roku był niemal trzykrotny – z 9 do 27 transakcji. Zainteresowane tego typu przejęciami były, poza firmami technologicznymi, głównie spółki z branży finansowej oraz produkcyjno-usługowej. Platformy umożliwiające i wspierające sprzedaż online cieszą się dużą popularnością zarówno ze względu ograniczenia wynikające z pandemii, jak i zmieniające się nawyki konsumentów, którzy coraz chętniej i szerzej robią zakupy przez internet. Technologie cyfrowe zdominowały także końcówkę roku. W czwartym kwartale 2021 zanotowaliśmy rekordową liczbę transakcji fuzji i przejęć – aż 102, w tym 28 w sektorze TMT. Dobra passa nie powinna osłabnąć w nadchodzących kwartałach. Ze względu na topniejącą bazę dostępnych specjalistów IT konsolidacje stały się również sposobem na pozyskanie nowych kadr” – skomentował account manager w Fordata Marcin Rajewicz, cytowany w komunikacie.
Dużym zainteresowaniem inwestorów cieszył się również sektor produktów szybkozbywalnych oraz produkcji przemysłowej. Wśród ciekawszych transakcji zrealizowanych w minionym roku autorzy raportu wymieniają przejęcie CEDC przez grupę Maspex. Polski inwestor branżowy za kwotę prawie 4 mld zł planuje dodać do swojego portfolio marki takie jak Żubrówka, Soplica, Absolwent czy Bols, w wyniku czego zostanie największą polską grupą spożywczą, z obrotami przekraczającymi 11 mld zł.
Ich uwagę zwróciła także aktywność w branży e-commerce, w której swoje globalne ambicje podkreśliło Allegro, ogłaszając plan przejęcia wiodącej platformy e-commerce w CEE, Mall Group, oraz jednocześnie czeskiego WE|DO działającego w sektorze logistyki. Akwizycja dla kupującego oznacza znaczne zwiększenie bazy klientów, a dla klientów portalu aukcyjnego, szereg udogodnień oraz możliwość trafienia ze swoim produktem poza granice dotychczasowego, jedynego rynku, jakim była Polska.
„W minionym roku byliśmy świadkami rekordowej liczby transakcji przeprowadzonych na polskim rynku. Na taki rozwój wypadków złożyło się wiele czynników, takich jak przesunięcie części transakcji, których przez pandemię nie udało się zamknąć w 2020 roku, duża ilość gotówki na rynku, potrzeba zwiększonej kontroli nad łańcuchem dostaw czy rozwój usług cyfrowych. Dodatkowo, dużym zainteresowaniem cieszyły się aktywa OZE, co wynika z konieczności zmiany polskiego miksu energetycznego. COVID-19 był także szansą dla wielu właścicieli firm, w szczególności zbliżających się do wieku emerytalnego, aby przemyśleć przyszłość zarządzanych przez nich organizacji. Wielu z nich, ze względu na brak sukcesji, decyduje o sprzedaży biznesu, co niezmiennie od lat jest istotnym driverem rynku M&A w Polsce. Pod względem liczby transakcji miniony rok zawiesił poprzeczkę bardzo wysoko i spodziewamy się, że w 2022 roku aktywność na tym rynku będzie nieco niższa” – wskazał dyrektor w Navigator Capital Group Karol Szykowny.
Źródło: ISBnews