Dostęp do co najmniej jednej aplikacji wykorzystującej generatywną sztuczną inteligencję (AI) każdego miesiąca uzyskuje ponad 10% pracowników przedsiębiorstw, w porównaniu do 2% rok temu, wynika z raportu Netskope. W 2023 roku ChatGPT był najpopularniejszą aplikacją generatywnej sztucznej inteligencji, stanowiąc 7% wykorzystania tego typu narzędzi w przedsiębiorstwach.
Chociaż Netskope spodziewa się, że całkowita liczba użytkowników korzystających z aplikacji AI w przedsiębiorstwach będzie nadal umiarkowanie rosnąć w przyszłym roku, istnieje wyłaniająca się populacja zaawansowanych użytkowników, którzy stale zwiększają swoje wykorzystanie generatywnych aplikacji AI. Przy obecnym dynamicznym wzroście użytkowania można oczekiwać, że 25% czołowych użytkowników znacznie zwiększy aktywność generatywnej sztucznej inteligencji w 2024 r., ponieważ grupa ta znajdzie nowe sposoby na włączenie technologii do swojego codziennego życia, podano.
„Pracownicy firm i przedsiębiorstw bardzo często, szczególnie w czasach pracy hybrydowej, wysyłają i ściągają dane, wykorzystując aplikacje chmurowe. Dobrze o tym wiedzą cyberprzestępcy, którzy wykorzystują luki w zabezpieczeniach, działając tak, aby przejąć wrażliwe informacje, zablokować dostęp do krytycznych zasobów, żądając okupu za jego przywrócenie, czy wręcz uniemożliwić działania operacyjne firm, powodując straty finansowe. Teraz ich celem stały się także ataki poprzez sztuczną inteligencję, z której coraz częściej korzystamy. Tym bardziej ważne stało się więc wdrożenie w firmach i przedsiębiorstwach nowoczesnych rozwiązań, które online, automatycznie likwidują zagrożenia” – powiedział dyrektor regionalny Netskope na Europę Wschodnią Michał Borowiecki, cytowany w komunikacie.
Liczba aplikacji w chmurze, z których korzystały przedsiębiorstwa wzrastała średnio o 19% rocznie, a ich popularność wzrosła z 14 do 20 różnych aplikacji w ciągu dwóch lat, wskazano również.
„Połowa wszystkich użytkowników z firm i przedsiębiorstw korzysta z od 11 do 33 aplikacji w chmurze każdego miesiąca, przy czym 1% użytkowników korzysta z ponad 96 aplikacji miesięcznie. Interakcje z tymi aplikacjami w chmurze rosną w jeszcze szybszym tempie, z nieco ponad 1 000 przypadków aktywności miesięcznie dwa lata temu do prawie 2 000 przypadków aktywności miesięcznie obecnie. Większość użytkowników generuje od 600 do 5 000 działań miesięcznie, podczas gdy 1% najaktywniejszych użytkowników generuje ponad 50 000 przypadków działań miesięcznie” – czytamy dalej.
Najczęściej stosowanym przez atakujących sposobem uzyskania początkowego dostępu w 2023 r. było wykorzystanie narzędzi socjotechnicznych. Użytkownicy padali ofiarą oszustw phishingowych trzy razy częściej, niż pobierali trojany, a średnio 29 na 10 000 użytkowników klikało w link phishingowy każdego miesiąca w 2023 roku. Aplikacje chmurowe i witryny zakupowe były jednymi z głównych celów ataków przez cały rok, podczas gdy portale bankowe, media społecznościowe i cele rządowe również odnotowały znaczny wzrost. Drugim najczęstszym narzędziem ataku było pobieranie przez użytkowników średnio 11 trojanów miesięcznie na 10 000 użytkowników, co oznacza, że typowa organizacja takich rozmiarów pobierała średnio 132 trojany rocznie.
„Netskope zaleca organizacjom podjęcie następujących kroków w celu zwalczania wspomnianych wiodących trendów:
- Ograniczenie dostępu tylko do tych aplikacji, które służą uzasadnionemu celowi biznesowemu, stworzenie procesu przeglądu i zatwierdzania nowych aplikacji oraz wdrożenie procesu ciągłego monitorowania, który będzie ostrzegał administratorów bezpieczeństwa, gdy aplikacje są niewłaściwie używane lub zostały zaatakowane.
- Zapewnienie bezpiecznego wdrożenia i użytkowania aplikacji AI powinno być obecnie pilnym priorytetem dla większości organizacji, w tym identyfikacja dozwolonych aplikacji i wdrożenie mechanizmów kontroli, które umożliwią użytkownikom korzystanie z nich w pełni, jednocześnie chroniąc organizację przed zagrożeniami.
- Kontynuowanie inwestycji w zmniejszanie poziomu ryzyka związanego z wykorzystaniem socjotechniki, w tym szkolenia w zakresie świadomości bezpieczeństwa i technologie antyphishingowe” – podsumowano.
Netskope to lider w dziedzinie SASE (Secure Access Service Edge) oraz cyberbezpieczeństwa, który od ponad roku działa także na polskim rynku.
Źródło: ISBnews