Pesa i szwedzkie firmy Väte Rail oraz Hankavik podpisały list intencyjny w sprawie wdrożenia do eksploatacji w Szwecji manewrowych lokomotyw wodorowych Pesy, podała spółka. Eksploatacja pierwszych pojazdów powinna rozpocząć się na przełomie 2027/2028 r.
„Rozwój naszej obecności na rynkach skandynawskich to jeden z elementów Strategii Pesa 2030+. Bardzo się cieszę, że pierwszym pojazdem, który wyjedzie na szwedzkie tory może być nasza bezemisyjna lokomotywa wodorowa, zwłaszcza, że wykorzystując doświadczenia zdobyty przy SM42-6Dn pracujemy już nad projektem kolejnej generacji takich pojazdów, czyli lokomotywy wodorowej z dodatkowym zasilaniem z trakcji elektrycznej” – powiedział prezes Pesy Krzysztof Zdziarski, cytowany w komunikacie.
Porozumienie dotyczy współpracy przy wprowadzaniu do eksploatacji manewrowych lokomotyw wodorowych. Firmy będą współpracować również w zapewnieniu klientom infrastruktury tankowania wodoru oraz tworzenia całych ekosystemów H2, z wytwarzaniem wodoru z zielonych źródeł energii. Pierwsze lokomotywy wodorowe mają być wprowadzone do eksploatacji na przełomie lat 2027-2028.
Firma Väte Rail to przewoźnik, który w ostatnim czasie podpisał umowę na obsługę prac manewrowych jednego ze światowych producentów stali. Umowa zakłada dekarbonizację obsługi prac manewrowych, a szwedzki przewoźnik zdecydował się osiągnąć zakładane cele zerowej emisji przy wykorzystaniu do prac manewrowych wodorowej lokomotywy Pesa, wyjaśniono.
Za organizację poolu taborowego dla Väte Rail odpowiedzialny jest trzeci partner porozumienia, czyli firma Hankavik. To jej przedstawiciele rozpoczęli rozmowy z Pesa i będą odpowiedzialni za wprowadzenie lokomotyw na szwedzki rynek, dodano.
SM42-6Dn wyprodukowana przez Pesa to pierwsza na rynku europejskim lokomotywa wodorowa, która została dopuszczona do eksploatacji. Jest całkowicie bezemisyjna, zasilana z dwóch ogniw wodorowych o mocy 85kW każde i wyposażona w cztery silnik asynchroniczne o łącznej mocy 720kW. Jest przeznaczona do klasycznej pracy manewrowej na terenie bocznic i terminali.
„Wykorzystując zebrane do tej pory doświadczenia Pesa rozpoczęła pracę nad projektem nowej lokomotywy manewrowej 2H, która poza ogniwami wodorowymi będzie miała dodatkowe zasilanie z trakcji elektrycznej, co umożliwi wyprowadzanie składów z terminali w regionalnym ruchu pociągowym. Prototyp Pesa Loco 2H ma być gotowy na przełomie 2026/2027” – zakończono w informacji.
Pesa Bydgoszcz to polski producent pojazdów szynowych, zajmuje się także modernizacjami, naprawami i przeglądami taboru.
Źródło: ISBnews