Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo (PGNiG) buduje zróżnicowane portfolio dostaw gazu ziemnego do kraju, poinformował wiceminister klimatu i środowiska Piotr Dziadzio. Podkreślił, że spółka zawarła umowy wieloletnie na dostawy LNG z czterema operatorami.
„Wypełniając obowiązek dywersyfikacyjny, spółka PGNiG S.A., główny importer gazu ziemnego do kraju, buduje zróżnicowane portfolio w zakresie kierunków dostaw surowca do kraju” – napisał Dziadzio w odpowiedzi na interpelację poselską.
Zastrzegając, że szczegółowe informacje w zakresie poszczególnych kontraktów stanowią tajemnicę handlową spółki, wskazał, że główne kontrakty na dostawy LNG do kraju zostały zawarte z:
– z Qatar Liqefied Gas Company – z dnia 29 czerwca 2009 r. oraz z dnia 14 marca 2017 r. na dostawy 2 mln ton LNG rocznie, umowa obowiązuje do 2034 r.;
– z Cheniere Marketing International LLP z dnia 8 listopada 2018 r. na dostawy 1,45 mln ton LNG rocznie na okres od 2023 r. do 2042 r. i ok. 0,5 mln ton łącznie w latach 2019-2022;
– Venture Global Calcasieu Pass LLC z dnia 28 września 2018 r., wraz z aneksem z dnia 2 września 2021 r. na dostawy 1,5 mln ton LNG rocznie przez okres 20 lat od roku 2023;
– z Venture Global Plaquemines LNG LLC z dnia 28 września 2018 r., wraz z aneksami z dnia 12 czerwca 2019 r. i z dnia 2 września 2021 r. na dostawy 4 mln ton LNG przez okres 20 lat od uruchomienia terminalu przewidzianego na przełomie 2025 i 2026 r.
Wiceminister przypomniał, że istotnym elementem polityki dywersyfikacyjnej jest realizacja projektów infrastrukturalnych, które wzmocnią odporność krajowego systemu gazowego na ewentualne zakłócenia w dostawach oraz uniezależnią od dostaw z kierunku wschodniego.
Wskazał, że głównym projektem dywersyfikacyjnym jest budowa gazociągu Baltic Pipe o przepustowości 10 mld m3 /rok, który umożliwi dostawy gazu ziemnego z Norweskiego Szelfu Kontynentalnego. Rozpoczęcie dostaw nowym połączeniem planowane jest w październiku br., a pełna przepustowość połączenia zostanie osiągnięta z dniem 1 stycznia 2023 r.
W 2022 r. planowane jest zakończenie kolejnych projektów, umożliwiających dostawy z nowych źródeł i kierunków, tj.: rozbudowy terminala LNG w Świnoujściu z obecnych 5 mld m3 /rok do przepustowości na poziomie 6,2 mld m3 /rok (docelowa przepustowość na poziomie 8,3 mld m3 /rok osiągnięta zostanie w grudniu 2023 r.) oraz budowy połączeń międzysystemowych z Litwą (o przepustowości 1,9 mld m3 /rok) i Słowacją (o przepustowości 5,7 mld m3 /r)., podkreślił Dziadzio.
Dzięki obecnie realizowanym projektom dywersyfikacyjnym, które zapewnią dostęp do globalnego rynku LNG oraz ze złóż na Norweskim Szelfie Kontynentalnym, już od 2023 r. Polska będzie w stanie pokryć zapotrzebowanie karowych odbiorców bez konieczności importu gazu ziemnego z kierunku wschodniego, wskazał wiceminister.
Obowiązkiem dywersyfikacji objęte są wszystkie przedsiębiorstwa energetyczne, posiadające koncesję na obrót gazem ziemnym z zagranicą. Zasada ta jest uwzględniana przez prezesa Urzędu Regulacji Energetyki w trakcie procedowania wniosku o udzielenie koncesji na obrót gazem ziemnym z zagranicą. Ponadto realizacja obowiązku dywersyfikacyjnego jest na bieżąco monitorowana przez prezesa URE w trakcie obowiązywania koncesji na obrót gazem ziemnym z zagranicą. Nieprzestrzeganie obowiązku dywersyfikacyjnego podlega karze pieniężnej wymierzanej przez prezesa URE w drodze decyzji administracyjnej.
W 2021 r. Polska kupiła 9 924 mln m3 gazu ziemnego za granicą.
Źródło: ISBnews