Trwają ostatnie przygotowania do uruchomienia pociągów intermodalnych na trasie Turcja – Ukraina – Polska. Celem tego przedsięwzięcia jest aktywizacja tzw. korytarza środkowego w przewozach Europa – Azja na trasie Nowego Jedwabnego Szlaku, podało PKP Cargo, którego spółka zależna PKP Cargo Connect prowadzi rozmowy w celu uruchomienia przewozów.
„Spółka PKP Cargo Connect, należąca do Grupy PKP Cargo, prowadzi rozmowy w celu uruchomienia przewozów intermodalnych na Ukrainę z wykorzystaniem przeładunków na terenie terminala w Medyce. Spółka odpowiadać będzie za transport do Polski przez przejście graniczne w Medyce i dalej na Zachód Europy oraz w kierunku odwrotnym. Współpraca z ukraińską spółką odpowiedzialną za negocjacje z ramienia Kolei Ukraińskich – CTS Liski (powołana do zarządzania i rozwijania przewozów kontenerowych i innych usług logistycznych oraz odpowiedzialna za zagraniczną ekspansję przewoźnika) to efekt ubiegłorocznej wizyty prezydenta Andrzeja Dudy na Ukrainie i rozmów z branżą kolejową, które zostały podjęte przez Grupę PKP Cargo” – czytamy w komunikacie.
PKP Cargo Connect, posiadając sieć terminali kontenerowych, jest w stanie zrealizować pełen łańcuch logistyczny, a w tym projekcie kluczowy jest terminal w Medyce (o powierzchni 13 ha) z dużą halą magazynową oraz torami szerokimi o rozstawie szyn 1 520 mm (stosowane na Ukrainie czy w Rosji) oraz torami normalnymi o rozstawie szyn 1435 mm (stosowane w Polsce i Europie Zachodniej). Z tej racji Medyka będzie stanowić kluczowy etap w transporcie intermodalnym w środkowym korytarzu Nowego Jedwabnego Szlaku, wyjaśnia spółka.
„Na terenie terminala w Medyce specjalizujemy się w przeładunku wyrobów stalowych, ładunków sztukowych, wyrobów ceramicznych. Posiadamy możliwość świadczenia usług przeładunkowych w relacji bezpośredniej wagon/wagon lub wagon/samochód, ale także w relacji pośredniej z czasowym składowaniem na placach lub w magazynie o powierzchni 4500 m2. Spółka jest w stanie zapewnić przeładunek kontenerów, które w najbliższym czasie mają pojawić się dzięki nowym połączeniom intermodalnym z Chin przez Ukrainę. Oprócz rozmów z potencjalnymi klientami z Chin jesteśmy obecnie na etapie rozmów z ukraińskim partnerem CTS Liski, ale już dzisiaj widać, że potencjał przejścia w Medyce jest znaczący” – powiedział członek zarządu ds. operacyjnych PKP Cargo Connect Witold Strobel, cytowany w komunikacie.
Zdaniem prezesa PKP Cargo Czesława Warsewicza, uruchomienie regularnych połączeń kolejowych na Ukrainę i do Turcji spowoduje wzrost znaczenia strategicznego Medyki na mapie transportowej Polski i Europy.
„Przez ten punkt mogą być przewożone nie tylko ładunki z Chin do Europy i z Europy do Chin, gdyż Medyka powinna stać się także ważnym węzłem dla wymiany handlowej między krajami Unii Europejskiej a Ukrainą i Turcją oraz innymi państwami azjatyckimi. Jeśli potwierdzą się prognozy dotyczące znacznego zwiększenia w kolejnych latach ruchu kolejowego między Azją a Europą, to spedytorzy tym bardziej będą zainteresowani wykorzystywaniem korytarza transportowego biegnącego przez nasz terminal w Medyce” – powiedział Warsewicz.
PKP Cargo zadebiutowało w 2013 r. na warszawskiej giełdzie. Spółka działa w segmentach: przewozów towarów, intermodalnym, spedycji oraz napraw taboru, posiada własne zaplecze modernizacyjne i własne terminale przeładunkowe. Spółka jest przewoźnikiem nr 1 w Polsce oraz drugim przewoźnikiem w Unii Europejskiej. W 2019 r. miała 4,78 mld zł skonsolidowanych przychodów.
Źródło: ISBnews