PKP Polskie Linie Kolejowe (PKP PLK) podpisały z konsorcjum Zakład Robót Komunikacyjnych DOM (lider), Alusta (partner) i Intop Warszawa (partner) umowę na przygotowanie projektów wykonawczych i prace budowlane, które dostosują kolejową obwodnicę Poznania do przejazdów pociągów pasażerskich, podało Ministerstwo Infrastruktury. Ukończenie inwestycji za ok. 1,4 mld zł jest planowane do końca 2027 r.
W ramach umowy wykonawca opracuje projekty wykonawcze, które wskażą szczegółowe rozwiązania inwestycji. Projekt zakłada budowę siedmiu nowych i modernizację jednego przystanku. Zostaną one wybudowane: w okolicy ul. Starachowickiej (p.o. Poznań Zieliniec), przy ul. Gdyńskiej (p.o. Poznań Koziegłowy), w rejonie ul. Naramowickiej (p.o. Poznań Naramowice), przy kampusie uniwersyteckim w pobliżu ul. Stróżyńskiego (p.o. Poznań Piątkowo), przy ul. Sucholeskiej (p.o. Poznań Suchy Las), w rejonie ul. Folwarcznej (p.o. Poznań Franowo) i ul. Kobylepole (p.o. Poznań Kobylepole), a także w okolicy ul. Szumana w Nowej Wsi (p.o. Swarzędz Nowa Wieś).
„Wysokie perony pozwolą na wygodne wsiadanie i wysiadanie z pociągów. Będą m.in. wiaty, ławki i jasne, ekologiczne oświetlenie, a także czytelne oznakowanie wraz z informacjami przydatnymi w podróży. Wszystkie przystanki zostaną przystosowane do potrzeb osób, które mają trudności z poruszaniem się. Dzięki pracom samorządu, w ramach innych projektów inwestycyjnych, przy peronach powstaną węzły przesiadkowe, co ułatwi podróże i dogodnie zintegruje transport kolejowy z systemem komunikacji w Poznaniu” – wskazano w komunikacie.
Pociągi pojadą kolejową obwodnicą, która obecnie wykorzystywana jest przede wszystkim do przewozu ładunków. Przebudowane będą m.in. tory i sieć trakcyjna, zamontowane zostaną nowoczesne urządzenia sterowania ruchem kolejowym, odpowiadające za bezpieczny i płynny ruch po torach. W ramach prac powstanie także m.in. nowa łącznica między Poznaniem Strzeszynem a Poznaniem Piątkowo, a długa na ok. 1 km estakada kolejowa nad Wartą zostanie wyremontowana, podano także.
Po modyfikacji układu torowego, m.in. wydłużeniu rozjazdów umożliwiających płynną zmianę toru jazdy oraz po zwiększeniu promieni łuków, możliwe będą przejazdy pociągów pasażerskich i towarowych z prędkością do 120 km/h, nawet kilkukrotnie wyższą niż obecnie (aktualnie prędkość na kolejowej obwodnicy Poznania, w zależności od odcinka, wynosi na 20-90 km/h).
Na przystosowanie towarowej obwodnicy Poznania do przejazdów pociągów pasażerskich PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przeznaczyły ok. 1,4 mld zł (netto) ze środków budżetowych. Inwestycję zrealizuje konsorcjum firm: Zakład Robót Komunikacyjnych DOM Sp. z o.o. (lider), Alusta S.A. (partner) i Intop Warszawa Sp. z o.o. (partner). Rozpoczęcie prac budowlanych będzie możliwe po przygotowaniu szczegółowych projektów wykonawczych, co spodziewane jest w III kw. br., a zakończenie wszystkich prac planowane jest obecnie do końca 2027 r.
Źródło: ISBnews