Organizacje pracodawców apelują o wykreślenie z projektowanej ustawy deregulacyjnej przepisu, który nakłada wymóg projektowania 1,5 miejsca postojowego dla każdego nowego mieszkania. Apel w tej sprawie trafił do senackiej Komisji Gospodarki Narodowej i Innowacyjności.
Komisja ta zajmuje się bowiem ustawą o zmianie ustaw w celu likwidowania zbędnych barier administracyjnych i prawnych, która wprowadza tę zmianę.
„Newralgicznym, niepożądanym przepisem wprowadzonym w ustawie deregulacyjnej jest odgórny wymóg projektowania minimum 1,5 miejsca postojowego dla każdego mieszkania” – napisano w opinii, podpisanej przez Business Centre Club (BCC), Federację Przedsiębiorców Polskich (FPP), Konfederację Lewiatan, Polską Radę Biznesu, Polski Związek Firm Deweloperskich (PZFD) i Pracodawców RP.
Dotychczas decyzja w sprawie współczynników parkingowych należała do rady gminy, która ustalała odpowiednie minima lub maksima w lokalnym studium.
„Niestety, projekt ustawy odbiera wspomniane uprawnienia gminom, nakazując bezwiednie projektować każdorazowo minimum 1,5 miejsca postojowego na mieszkanie (dodatkowo wprowadza się współczynnik 1:1 w obszarze zabudowy śródmiejskiej). Co więcej, ustawa zabrania również modyfikować współczynniki parkingowe – tak, jak miało to miejsce dotychczas – przy użyciu lokalnych standardów urbanistycznych” – wskazano w opinii.
Po jej wejściu w życie możliwe będzie wyłącznie ich zaostrzenie, co przeczy wiodącym trendom urbanistycznym i koncepcji miasta 15-minutowego i ogranicza władztwo planistyczne gmin, podkreślono.
Organizacje zauważają, że „w ustawie mającej z założenia usprawniać i liberalizować pewne procesy, wprowadzona zostaje odgórna centralizacja polityki parkingowej”.
Ich zdaniem, alternatywą jest budowa dodatkowej kondygnacji podziemnej, ale nie wszędzie – jak podkreślają – będzie to możliwe.
Proponowane w ustawie zmiany dot. współczynników parkingowych – w ich ocenie – ocenie oznaczają w praktyce wzrost ceny pojedynczego mieszkania o kilkadziesiąt tysięcy złotych, zaniechanie budowy „ogromnej liczby” planowanych inwestycji ze względu na brak możliwości usytuowania ich na odpowiedniej działce i przy parkingu o wymaganej powierzchni.
„Wszystkie wymienione aspekty znacząco obniżą – i tak najniższą od lat – podaż mieszkań w kraju i przyczynią się do dalszych, gwałtownych wzrostów cen” – podkreślono w opinii.
Organizacje postulują wykreślenie zmian dotyczących tzw. minimów parkingowych, wykreślenie zakazu modyfikacji polityki parkingowej przez gminę oraz wprowadzenie 6-miesięcznego okresu przejściowego. Dodatkowo apelują o wprowadzenie dodatkowego okresu przejściowego dla już rozpoczętych inwestycji.
Źródło: ISBnews