W ramach rozpoczynających się właśnie wyprzedaży rocznika 2023 w salonach samochodowych przeciętny rabat, jaki można uzyskać na nowy samochód wynosi ok. 12%, co w przypadku średniej klasy auta oznacza obniżkę ceny o ok. 20 tys. zł i raty miesięcznej o ok. 430 zł brutto, wynika z wyliczeń firmy Carsmile.
„Wyprzedaż rocznika 2023 staje się faktem, choć oficjalnie marki samochodowe jeszcze jej nie ogłosiły. Do końca roku zostały dwa miesiące, a rabaty na rynku są naprawdę duże i nie spodziewam się, aby mogły być jeszcze większe, gdy mówimy o pojazdach atrakcyjnie wyposażonych” – powiedział wiceprezes Carsmile Michał Knitter, cytowany w komunikacie.
Z analizy Carsmile wynika, że oferowane obecnie na rynku rabaty wynoszą przeciętnie 12%. W przypadku auta kosztującego 171 tys. zł (średnia ważona cena rynkowa wg IBRM Samar na koniec III kw.), taki upust oznacza cenę sprzedaży na poziomie 150,5 tys. zł.
„Są marki, które w swojej polityce rabatowej poszły jeszcze dalej, w efekcie czego na rynku można znaleźć modele przecenione o 20%, a w skrajnych przypadkach nawet o 25%. Tego typu sytuacje zdarzają się w wówczas, gdy na rabat dilerski nakłada się promocyjny koszt finansowania” – dodał Knitter.
Średnia obniżka miesięcznej raty netto z tytułu leasingu auta względem ceny katalogowej samochodów ujętych w zestawieniu Carsmile wynosi 350 zł netto (ok. 430 zł brutto), co w 3-letnim okresie leasingu oznaczałoby oszczędność niemal 12 tys. zł netto, a w 5-letnim okresie leasingu – ponad 21 tys. zł netto.
Eksperci Carsmile podkreślają, że polityka rabatowa, którą jako pierwsze wprowadziły marki premium, dotarła już do segmentu masowego.
„W zestawieniu samochodów oferowanych obecnie z dużymi upustami znalazły się też pojazdy z segmentu cenowego 100-150 tys. zł, a w przypadku Fiata 500 nawet poniżej tej granicy. W segmencie masowym też widzimy walkę o klienta wysokimi rabatami” – powiedział szef działu zamówień Carsmile Sylwester Łagowski.
W ocenie Knittera, oferowane obecnie na rynku rabaty dotyczą pojazdów dobrze wyposażonych, a nie „resztówek”, których dilerzy chcieliby się pozbyć.
„Widać rosnące zainteresowanie zakupem nowego auta. Klientów przyciągają rabaty. Końcówka roku to też okres, kiedy w Polsce tradycyjnie ożywa popyt ze strony przedsiębiorców 'robiących koszty’, aby zmniejszyć kwotę rocznego podatku dochodowego czy też odliczyć VAT” – zaznaczył.
Carsmile to pierwszy w Polsce „Car(Fin)Tech” czyli połączenie najnowszych technologii stosowanych w motoryzacji i transporcie z innowacyjnym sposobem finansowania pay-as-you-drive. Od początku 2021 r. spółka wchodzi w skład międzynarodowej Grupy OLX.
Źródło: ISBnews