Przyszłością e-commerce są spersonalizowane rekomendacje zakupowe oparte na sztucznej inteligencji, ocenia w rozmowie z ISBnews prezes LogicAI Solutions Maria Parysz. Obecnie wciąż pozostają rzadkością wśród sklepów internetowych w Polsce i na świecie, dlatego spółka stawia sobie za cel edukację firm i klientów na temat natychmiastowych, etycznych i zrównoważonych rekomendacji. Parysz przekonuje, że ich wdrożenie nie musi być kosztowne.
„Są firmy, które zrozumiały znaczenie rekomendacji, zainwestowały w nie i dziś są liderami. Dotyczy to głownie gigantów, takich jak np. Amazon, który zawdzięcza swojemu systemowi rekomendacyjnemu 35% przychodów. Ale większość firm, nie tylko w Polsce, ale w Europie Zachodniej i USA jest znacznie opóźnionych w stosunku do tego co nadchodzi” – powiedziała Parysz w rozmowie z ISBnews podczas Commerce Transformation Days (CTD) we Wrocławiu.
Przyszłość – według niej – to rekomendacje natychmiastowe, oferowane klientowi podczas jego pierwszej wizyty w e-sklepie. Rekomendacje wielowymiarowe, bo oparte na danych z wielu źródeł, także social mediów, a jednoczenie etyczne, bo generowane w całości za wiedzą użytkownika.
„Dlatego naszą misją jest edukacja firm, po co i jak używać sztucznej inteligencji, ale także konsumentów, by byli świadomi i mądrze korzystali z rekomendacji zakupowych” – powiedziała Parysz.
Jak zwraca uwagę, dziś 31% firm globalnie nie używa rekomendacji, a te, które to robią, w 90% bazują na „rekomendacjach 1.0”, gdzie polecane są produkty sponsorowane, bestsellery i artykuły najbardziej marżowe. Prawdopodobnie dlatego ok. 1/3 użytkowników z góry odrzuca podsuwane im rekomendacje.
„Jednak dziś, gdy wybór jest ogromy, potrzebujemy rekomendacji. Jednocześnie oczekujemy, że jeśli powierzamy nasze dane, to będzie zestaw produktów naprawdę dla nas. Chcemy być powitani na stronie e-commerce, która nas zna” – podkreśliła.
Dodała, że na etycznych i zrównoważonych rekomendacjach zakupowych szczególnie zależy przedstawicielom internetowego Pokolenia Z.
W jej ocenie, wdrożenie systemu rekomendacji opartego na AI nie wiąże się z wielomilionowymi inwestycjami.
„Dla średniej wielkości e-commerce w Polsce to inwestycja rzędu 100-200 tys. zł” – wskazała.
Podczas wystąpienia na Commerce Transformation Days prezes mówiła m.in., że choć systemy rekomendacyjne są kojarzone przede wszystkim ze sprzedażą, w przyszłości rekomendacje będą towarzyszyły nam wszędzie i dawać wskazówki np. w kwestiach zdrowia, w budownictwie, w inwestowaniu, prognozuje Parysz.
LogicAI Solutions dostarcza produkty i usługi AI zaprojektowane w odpowiedzi na indywidualne potrzeby biznesowe klienta. Jej celem jest budowanie i wdrażanie inteligentnych rozwiązań opartych na najnowszych trendach technologicznych Data Science i Artificial Intelligence.
CTD to 6 bloków tematycznych: commerce transformation, digital sales, scalable operations, data & artificial intelligence, cloud & cybersecurity, society & organization – z udziałem topowych marek rynku commerce. W trakcie wydarzenia występują prelegenci m.in. z takich firm, jak: Allegro, Carrefour, Super-Pharm, Euro RTV AGD, BRW czy PwC. Organizatorem wydarzenia jest Unity Group.
Źródło: ISBnews