Rynek rękawic jednorazowych jest bliski odbudowania się marży w segmencie dystrybucyjnym, ale w produkcji nie ma jeszcze „odbicia od dna”, poinformował prezes Mercator Medical Wiesław Żyznowski.
„Nie chcę potwierdzać jednoznacznie, że marże się już całkowicie odbudowały w segmencie dystrybucyjnym, ale mogę ostrożnie potwierdzić, że są już bliskie odbudowania się. To się bierze z tego braku konkurencji [w dystrybucji] ze strony Chińczyków. W dystrybucji, jak będzie następna konferencja, to już o jakichś złych trendach w dystrybucji będziemy mogli za rok zapomnieć. Taką mam nadzieję” – powiedział Żyznowski podczas konferencji prasowej, pytany o początek roku na rynku i perspektywy.
„Natomiast w produkcji marże się nie odbudowały i zdecydowanie nie możemy potwierdzić, że nastąpiło odbicie od dna i [wskazać] kiedy ono nastąpi. Tego nie wiemy i nie wie nikt” – dodał.
Wcześniej podkreślił jednak, że „generalnie, w dłuższej perspektywie, liczonej w latach, branża jest wzrostowa” i rynek w przyszłości się zrównoważy.
Prezes podkreślił też m.in., że spółka ma wysoki poziom gotówki i aktywów finansowych (blisko 422 mln zł na koniec 2022 r.), a jej priorytetem jest ochrona realnych zasobów finansowych w obliczu niestabilności rynków i globalnej inflacji.
„Mając nadwyżki finansowe my dużo przypadków inwestycyjnych, zarówno w naszej branży, jak i poza naszą branżą analizujemy. […] Intensywnie analizujemy; jesteśmy w procesie analizowania różnych spółek, okazji czy możliwości akwizycyjnych. Dużo się dzieje w tym względzie” – powiedział Żyznowski.
Mercator Medical podał w komentarzu do wyników za 2022 r., że ma za sobą wymagający rok. Efektem sytuacji rynkowej są dokonane odpisy, które istotnie pogłębiły negatywne dynamiki porównawcze. Dekoniunktura na światowym rynku rękawic jednorazowych w 2022 roku w naturalny sposób wpłynęła negatywnie na rezultaty wszystkich firm z branży, podkreślała spółka.
Choć zużycie rękawic jednorazowych na świecie, według dostępnych opracowań, znajduje się w długoterminowym trendzie rosnącym, to nowe moce produkcyjne azjatyckich konkurentów i wysoki stan zapasów w łańcuchu dostaw w naturalny sposób wywołały drastyczny spadek cen rynkowych względem pandemicznych szczytów i negatywnie wpłynęły na bieżący popyt. W rezultacie w roku 2022 przychody netto ze sprzedaży Grupy Mercator Medical powróciły do poziomu przedpandemicznego (542,5 mln zł, +0,5% w porównaniu do roku 2019). Sytuacja rynkowa sprawiła również, że niekorzystne dynamiki wyników finansowych w ujęciu rok do roku zostały pogłębione przez odpisy bilansowych wartości aktywów produkcyjnych (127,5 mln zł).
Według Mercatora, proces dochodzenia rynku rękawic jednorazowych do nowej równowagi po wielkiej hossie roku 2020 trwa niestety dłużej, niż zakładała większość ekspertów i uczestników rynku. Jednak Grupa czuje się dobrze przygotowana do przetrwania tego okresu i wykorzystania go na procesy optymalizacyjne w organizacji, aby wzmocnić potencjał długoterminowego wzrostu, podano.
Mercator Medical to producent rękawic jednorazowych i dystrybutor materiałów medycznych jednorazowego użytku. Jest jednym z najważniejszych graczy w Polsce oraz liczącym się podmiotem na arenie międzynarodowej. W 2013 r. spółka zadebiutowała na GPW; wchodzi w skład indeksu sWIG80. Jej skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 542,5 mln zł w 2022 r.
Źródło: ISBnews