Wartość polskiego rynku rozrywki i mediów wzrośnie o 6,6% r/r do 48,1 mld zł w 2023 r., co plasuje nasz kraj w pozycji lidera w regionie Europy Środkowo-Wschodniej (CEE), jeżeli chodzi o wartość przychodów z tego sektora, wynika z polskiej edycji raportu „Global Entertainment & Media Outlook 2023-2027” opracowanego przez PwC Polska. W latach 2022-2027 średnioroczne tempo wzrostu przychodów z rynku E&M w Polsce będzie wyższe od tego na świecie i wyniesie 4,6%, podczas gdy globalnie sektor będzie wzrastał o 3,6% r/r.
Przychody z rynku tradycyjnej telewizji, obecnie największego sektora na polskim rynku E&M (12 mld zł), w tym roku wyprzedziły dochody z dostępu do Internetu (11,2 mld zł), który spadł na drugą pozycję. Przychody trzeciego co do wielkości sektora, telekomunikacji, to 6,3 mld zł. Średnia stopa wzrostu przychodów polskiej branży rozrywki i mediów wyniesie 4,6% w skali roku a kin – 10,8% (największa średnia stopa wzrostu na całym rynku E&M), podano.
Według PwC, w 2023 r. zarówno w Polsce jak i na świecie przychody z różnych form reklamy stanowić będą 14% przychodów z rynku rozrywki i mediów ogółem. Najszybciej rozwijające się segmenty rynku rozrywki i mediów w Polsce i na świecie w latach 2022-2027 to reklama internetowa – 8,6% w Polsce i 6,5% na świecie, dostęp do internetu – 5,8% w Polsce i 4% na świecie oraz TV i wideo – 1,6% w Polsce i -0,3% na świecie.
„W Polsce największymi sektorami w branży rozrywki i mediów pod względem przychodów są reklama internetowa, telewizja i dostęp do internetu. Kolejno każdy z nich ma 21%, 20% i 14% udziału w prognozowanych przychodach na rynku w 2023 r. Trzy największe sektory pod względem przychodów w Polsce, są również sektorami, które w porównaniu z globalnymi prognozami średniej rocznej stopy wzrostu przychodów rozwijają się dynamiczniej niż światowe. Na polskim rynku rozrywki i mediów telewizja od wielu lat zajmuje pierwsze miejsce pod względem przychodów w branży. Silna pozycja telewizji utrzyma się do 2025 r., a pozycję lidera rynku pod względem przychodów obejmie sektor dostępu do internetu” – powiedział partner PwC Polska, zespół usług dla sektora telekomunikacji, rozrywki i mediów Paweł Wesołowski, cytowany w komunikacie.
Z raportu wynika też, że w 2025 r. w Polsce przychody z dostępu do internetu będą stanowić 22,7% wszystkich przychodów na rynku rozrywki i mediów, co pozwala sektorowi dostępu do internetu stać się największym segmentem pod względem wysokości przychodów na polskim rynku rozrywki i mediów. Przychody z sektora dostępu do internetu będą wynosić wtedy 12,5 mld zł, a przychody z telewizji osiągną niższą wartość 12,4 mld zł. Pozwala to objąć sektorowi dostępu do internetu pozycję lidera pod względem wysokości przychodów na polskim rynku rozrywki i mediów, która będzie sukcesywnie rosnąć.
Autorzy raportu wskazali, że prognozowany 5,8-proc. wzrost przychodów w okresie prognozy pokazuje, że segment dostępu do internetu dynamicznie się rozwija, a przewaga w stosunku do innych segmentów będzie się powiększać. Wdrożenie sieci 5G i łącza światłowodowego przyspiesza boom na konsumpcję danych, która wzrasta równolegle ze wzrostem zapotrzebowania na coraz większą przepustowość sieci i wydajność łącza. Wszystko to wraz ze zmianami zachowań konsumpcyjnych odbiorców wpływa na wzrost przychodów w segmencie dostępu do internetu.
Według raportu, polski rynek reklamy internetowej rozwija się najdynamiczniej w całej Europie Środkowo-Wschodniej, a całkowite przychody wyniosły w Polsce 7 mld zł w 2022 r. i wzrosną w tempie 8,6% CAGR, osiągając 10,6 mld USD do 2027 roku. Sektor reklamy mobilnej dominuje na rynku, odpowiadając za 58,2% całkowitych przychodów z reklam w 2022 roku. Całkowite przychody z reklamy w mobilnym Internecie w Polsce wyniosły 4,11 mln zł w 2022 r. i wzrosną, w tempie 10,5% CAGR, do 6,7 mld zł do 2027 roku.
Oczekuje się, że w sektorze reklamy w sieci przewodowej przychody wzrosną o 5,7% CAGR i osiągną 3,9 mln zł do 2027 r. w porównaniu z 2,9 mln zł w 2022 r. Najszybciej rozwijającym się sektorem będzie mobilne wyświetlanie wideo, z 19,4% CAGR. Wideo jest popularnym formatem treści, a według danych GWI 90,2% polskich internautów w wieku od 16 do 64 lat ogląda wideo online każdego tygodnia, podano.
Raport wykazał, że całkowite przychody z dostępu do Internetu w Polsce będą rosły w tempie 5,8% CAGR, znacznie wyprzedzając średnią światową wynoszącą 3,9% CAGR, z 10,4 mld zł w 2022 roku do 13,7 mld zł w 2027 roku.
Polski rynek telekomunikacyjny jest zdominowany przez przychody z usług mobilnych, które do 2027 r. będą stanowić 81,7% całkowitych przychodów z dostępu do Internetu. 40 mln użytkowników smartfonów w Polsce, z których dwie trzecie przejdzie na połączenia 5G do 2027 r., pomoże zwiększyć przychody z mobilnego dostępu do Internetu w szybkim tempie 6,8% CAGR z 8,1 mld zł do 11,2 mld zł w latach 2022-2027. Niewielki rynek szerokopasmowego dostępu do Internetu w tym kraju, będzie rozwijać się tempie 1,9% CAGR i do 2027 r. Będzie wart 2,5 mld zł, podano także.
Wszystkie dane, wykresy i diagramy zostały stworzone w oparciu o 24. edycję raportu Global Entertainment & Media Outlook 2023-2027, który prezentuje pięcioletnią perspektywę dla 13 segmentów rynku rozrywki i mediów w 53 terytoriach na świecie.
Źródło: ISBnews