Scanway chce pozyskiwać jak najwięcej projektów konstelacyjnych z powtarzalną produkcją, poinformował CEO Jędrzej Kowalewski.
„Klienci konstelacyjni to jeden z naszych kierunków strategicznych. Konstelacje dają potencjał przeskalowania się na jednym procesie technologicznym. To co robimy dla koreańskiego Nara Space przełoży się na możliwości dostarczania wielokrotnie jednego produktu. […] Chcemy mieć jak najwięcej projektów kończących się powtarzalną produkcją” – powiedział Kowalewski podczas wideokonferencji.
Członek zarządu Mikołaj Podgórski dodał, że kluczowe kierunki rozwojowe spółki obejmują ponadto produkcję większych instrumentów, które są droższe, osiągają lepsze parametry i wyższą marżę rzędu 40-50%, a także udział w dużych programach publicznych, np. agencji kosmicznych (jak chociażby projekt Camilla Europejskiej Agencji Kosmicznej).
„Projekty konstelacyjne pozwalają dostarczać szereg wystandaryzowanych teleskopów. Po rozmowach z koreańską Nara i niemieckim Marble mamy sygnały, że mogą złożyć dalsze zamówienia wcześniej niż samo wystrzelenie satelity demonstracyjnego” – wskazał Podgórski.
CEO dodał, że przedsiębiorstwo chce być docelowo współwłaścicielem konstelacji satelitarnych i już prowadzi rozmowy na ten temat. Ponadto projekt dla firmy koreańskiej obejmujący technologie obserwacji metanu w podczerwieni jest zaawansowany technologicznie i spółka chce docelowo przekuć te kompetencje także w projekty w segmencie obronnym.
W kwestii niedawnego wyniesienia na orbitę satelity EagleEye, gdzie Scanway współpracował z Creotech w ramach konsorcjum, Podgórski wskazał, że polski satelita wyniósł póki co największy teleskop spółki pozwalający na obrazowanie poniżej 2m na pixel.
„Chcemy potwierdzić jego działanie, skutecznie operować i robić zdjęcia. Flight heritage jest niezbędny na rynkach i jesteśmy przekonani, że pełny sukces EagleEye i Ariane (na którym również jest nasz teleskop) oznaczać będzie dla Scanway wzrost leadów i działań biznesowych. EagleEye jeszcze nie doszedł do zadania włączenia teleskopu. Poprzedza go chociażby uruchomienie systemu pozycjonowania” – powiedział członek zarządu.
Obok segmentu „space” Scanway rozwija także obszar „industry”, gdzie jest na ścieżce stworzenia modelu międzynarodowego skalowania systemu wizyjnego dla przemysłu w modelu SaaS. Jest on w fazie product discovery i budowy know how na rynku polskim. Według słów zarządu spółki, jeszcze w przyszłym roku będą trwały prace organiczne, poprzedzające docelową internacjonalizację produktu.
Scanway to firma, która rozwija i komercjalizuje dwie linie biznesowe: produkty dla sektora kosmicznego (instrumenty optyczne do obserwacji Ziemi i autodiagnostyki satelitów) oraz dla przemysłu (systemy wizyjne). Spółka zadebiutowała na rynku NewConnect w 2023 r.
Źródło: ISBnews