Spadek produkcji piwa w pierwszych dwóch miesiącach 2023 r. to efekt niższego popytu przez rosnące ceny, a branża wciąż obserwuje wzrost kosztów produkcji. Jednak o tym, jak będzie wyglądał cały ten rok pod względem konsumpcji piwa zdecydują miesiące wiosenno-letnie, a spadki piw bezalkoholowych z początku roku powinny zostać zniwelowane, ocenia w rozmowie z ISBnews dyrektor generalny Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego Browary Polskie Bartłomiej Morzycki.
Jak podał w ub. tygodniu Główny Urząd Statystyczny (GUS), produkcja piwa otrzymanego ze słodu spadła o 5,3% do 2,24 mln hl w lutym br. W okresie styczeń-luty br. odnotowano spadek produkcji piwa o 0,9% r/r do 4,87 mln hl.
„Początek roku, czyli miesiące zimowe znajdują się poza piwnym sezonem i zwyczajowo są okresem najniższej konsumpcji piwa zatem na podstawie tak krótkiego okresu trudno jest formułować daleko idące wnioski czy prognozy. Z pewnością nadal znajdujemy się jako branża w trudnym położeniu, gdyż mamy rozpędzoną inflację, kolejną podwyżkę stawki akcyzy, co oznacza, że ceny pną się w górę, hamując popyt. O tym jak będzie jednak wyglądał bieżący rok pod względem konsumpcji piwa, zdecydują miesiące wiosenno-letnie. Jak zwykle duże znaczenie będzie miała pogoda” – powiedział Morzycki w rozmowie z ISBnews.
„Spadki produkcji piwa wynikają z niższego popytu ze strony konsumentów i są wynikiem rosnących cen. Piwo jest bardzo wrażliwe na cenę i każdy jej ruch w górę skutkuje mniejszą sprzedażą. Tymczasem cały czas obserwujemy wzrost kosztów produkcji oraz akcyzy co musi w konsekwencji przekładać się na wyższe ceny dla konsumentów” – dodał.
GUS podał też, że produkcja piwa bezalkoholowego spadła o 21,9% r/r, a m/m wzrosła o 62,5% i wyniosła 156,78 tys. hl w lutym br. W okresie styczeń-luty br. odnotowano spadek produkcji piwa bezalkoholowego o 17,9% r/r do 253,28 tys. hl. Wcześniej kategoria piw bezalkoholowych notowała nawet dwucyfrowe wzrosty i gdyby nie piwa bezalkoholowe oraz piwne specjalności to rynek piwa spadłby w 2022 r.
„Jak wspomniałem na początku, trudno jest wyciągać wnioski na podstawie krótkiego okresu. Długoterminowo spodziewamy się jednak podtrzymania pozytywnej dynamiki w segmencie piw 0,0%, a także piw niskoalkoholowych, gdyż wzrost zainteresowania konsumentów tymi piwami jest utrwalonym, długoterminowym trendem. Należy pamiętać, że piwa 0,0% największą popularnością cieszą się w okresie sezonu letniego przynosząc bezalkoholowe orzeźwienie więc mam nadzieję, że spadki z początku roku zostaną zniwelowane” – powiedział ISBnews Morzycki.
Według NielsenIQ, piwa bezalkoholowe stanowiły na koniec 2022 r. ok. 6,3% całego rynku piwa wobec 6,2% na koniec 2021 r. i udział ten będzie rósł nadal. Wartość kategorii piw bezalkoholowych na koniec 2022 r. sięgnęła 1,327 mld zł, czyli wzrosła o 128 mln zł wobec 2021 r.
Z wcześniejszego raportu związku Browary Polskie i Nielsen IQ wynika, że na koniec 2021 r. wartość sprzedaży piw bezalkoholowych w Polsce przekroczyła 1,17 mld zł, co stanowiło czterokrotny wzrost w ciągu pięciu lat. W 2018 r. nastąpił pierwszy skokowy wzrost wolumenu i wartości segmentu piw bezalkoholowych w Polsce – aż o 80%. Od pięciu lat segment ten rośnie w tempie dwucyfrowym rok do roku, a spadki notują alkoholowe lagery, a szczególnie segment piw mocnych. Warzeniem piwa bezalkoholowego zajmują się dziś wszystkie browary: duże, regionalne i nawet rzemieślnicze.
W 2022 r. sprzedaż piwa wolumenowo pozostała na poziomie z 2021 r., a wartość rynku – za sprawą rosnących cen – wzrosła o 10%. Z danych firmy analitycznej NielsenIQ wynika, że wartość rynku piwa wzrosła w 2022 r. o 10,1% do 21,2 mld zł z 19,3 mld rok wcześniej, a wolumenowo sprzedaż wyniosła nie zmieniła się i wyniosła 3,287 mld litrów. Koszty produkcji piwa wzrosły o ok. 25%, zaś ceny piwa o ok. 12%. Branżę mocno dotknęła inflacja i wzrost kosztów produkcji, opakowań, surowców, logistyki, a także wybuch wojny w Ukrainie i trudności w dostępnie do surowców. Przez to nie udało się zwiększyć wolumenu sprzedaży wobec 2021 r.
Jeśli chodzi o ceny piwa, to według NielsenIQ w grudniu 2022 r. litr piwa kosztował średnio 6,76 zł, co oznacza wzrost o ok. 12% rdr. W styczniu 2021 r. średnia cena piwa za litr wnosiła 5,74 zł, zaś w styczniu 2022 r. już 6,04 zł.
Największymi producentami na rynku piwa są Kompania Piwowarska, Grupa Żywiec i Carlsberg Polska.
Źródło: ISBnews